Izrael új, Dakar-osztályú tengeralattjárói
Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu | 2022. április 6. 15:44Többéves előkészítés után, a közelmúltban írták alá Izrael és a német ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) közötti megállapodást három új, Dakar-osztályú tengeralattjáró megépítéséről.
A közzétett hivatalos grafikák szerint az új típus hasonlítani fog ugyan a jelenleg rendszerben álló Dolphin II-osztályhoz - amelynek leváltására szánják - de alapja minden valószínűség szerint a TKMS Type 218 SG jelzésű fejlesztése lesz, amit egyelőre csak Szingapúr rendszeresített négy példányban. Mivel az új típust az eredetihez képest az izraeliek igényeinek megfelelően módosítják, egyelőre keveset tudni róla, de vélhetően gépészetileg azért eléggé hasonló lesz a 218-hoz, így a dízel-elektromos mellett, AIP, vagyis levegőtől független meghajtással is rendelkezik majd. A törzs kialakítása hasonló a Dolphin-II-höz, de az új tervezési trendeknek megfelelően a kormányfelületek nagyobbak, elrendezésük pedig már nem a hagyományos, hanem X elrendezésű lesz. A propeller hasonlónak is tűnik a korábbi típuséhoz, de nem rendelkezik majd burkológyűrűvel.
A beépített elektronika és fegyverzet egyelőre nem ismert, de a legalább hat darab, 533 milliméteres torpedócsövön kívül, valószínűleg egyelőre ismeretlen számú ballisztikus rakéta és/vagy robotrepülőgép is beletartozik majd. Erre utal a hajó méretéhez képest feltűnően hosszú torony, amelynek méretét a feltételezések szerint azért kellett ennyire megnövelni, hogy be tudja fogadni a vélhetően nukleáris töltettel is felszerelhető rakétákat, amelyek hosszabbak lehetnek - körülbelül 9-10 méteresek -, mint a nyomásálló hajótest átmérője és csak így férnek el. Ez a konfiguráció főleg a korai, dízel-elektromos rakétahordozókra, így például az egykori szovjet Hotel- és Golf-osztályra volt jellemző, vagy napjainkban az észak-koreai Sinpo-C-hez.
A torony sajátos kialakítása további találgatásoknak is alapot adott, így egyes szakértők szerint valójában nem ballisztikus rakéták elhelyezésére szolgál, hanem inkább valamiféle hangár lehet, ahol harci búvárok szállítására szolgáló mini tengeralattjárókat, tengeralatti drónokat, vagy személyzet nélküli légi járműveket tárolhatnak, indíthatnak és fogadhatnak. Mindenesetre a lehetőségek közül mégis a rakétaindító tubusok tűnnek a legvalószínűbbnek.
Az új izraeli tengeralattjáró osztály egységeit Németországban, a ThyssenKruppnál gyártják majd le. Az első, Dakar nevű hajó, amely az izraeli haditengerészet legendás, 1968-ban rejtélyes körülmények között elpusztult egységének nevét kapja, várhatóan 2031-ben áll majd hadrendbe.