Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Izraeli gépek pusztították el az iráni rakétakonvojt

Szöveg: Háború Művészete |  2009. április 2. 17:56

Sok találgatás kapott szárnyra azzal kapcsolatban, ahogy Izrael megsemmisítette a Szudánból Egyiptomba tartó iráni rakétaszállító konvojt. A fegyvereket Gázába továbbították volna a Hamasz számára.

Szakértők szerint Izrael csakis kémhálózata és robotrepülőgépeivel (UAV) segítségével tehette mindezt. Már az indulástól nyomon követték a szudáni kikötőből induló konvojokat, majd pedig az izraeli légierő robotrepülőgépei – kb. 10 óra repülés után – csapást mértek a szállítmányra.

A jelek szerint a 4.6 tonnás Heron TP robotrepülőgépről van szó, melynek maximális repülési magassága 13.700 méter. Az UAV hasznos tehersúlya egy tonna, alkalmas olyan szenzorok szállítására, melyekkel részletes képet kaphat a szárazföldön zajló eseményekről. Egyhuzamban akár 36 órát is képes a levegőben eltölteni, ezzel a tulajdonságával pedig komoly versenytársa az amerikai MQ-9 Reapernek.

A konvoj elleni támadás során valószínűleg több robotrepülőgép is a térségben tartózkodott. Minden Heron TP 8 darab Spike ER vagy Hellfire rakétát szállíthat.

Izrael ugyanakkor a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy az év elején harci gépeket küldött Egyiptomba, a Vörös-tenger partjaihoz, hogy azok támadást indítsanak egy konvoj ellen, ami iráni, nagy hatótávolságú rakétákat szállított volna Gázába. Irán a szudáni kikötőn keresztül szerzi be a rakétákat, melyeket teherautókkal szállítanak tovább Egyiptomba.

Szudán Irán egyik szövetségese, Egyiptom ugyanakkor nem ápol jó kapcsolatot Iránnal, de a határőrök könnyen megvesztegethetőek. A januári támadás során az izraeliek 17 teherautónyi rakétát semmisítettek meg, továbbá 39 fő is életét vesztette. A rakétacsempészet természetesen ennek ellenére tovább virágzik, egyéni teherautókkal, illetve kisebb hajókkal szállítanak.

A robotrepülőgépek ilyen célokra való alkalmazása egyre népszerűbb a légierők körében, hiszen nem kell a pilóták életét kockáztatni, továbbá fenntartási költségeik is kedvezőbbek, mint mondjuk egy F-16-osé.