Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katapult kísérlet – még az idén…

Szöveg: Háború Művészete |  2010. december 11. 17:41

Az Egyesült Államok haditengerészete bízik abban, hogy 2010. december 25-ig – azaz még karácsony előtt – sor kerülhet az EMALS (Electro-magnetic Aircraft Launch System – elektromágneses katapult) első, valós kísérleti indítására, amelynek során egy Boeing F/A-18E típusú repülőgép lesz a „kísérleti alany”.

Az EMALS rendszert a US Navy következő generációs repülőgép-hordozóin, a Ford-osztály tagjain kívánják alkalmazni.

A kísérlet eredménye nagyban befolyásolhatja a USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozó projekt további sorsát, mivel azt már az új rendszerrel tervezték. Amennyiben a rendszer nem lesz kész időben, akkor a haditengerészetnek vissza kellene térnie az öregebb gőzkatapultokra, amelynek eredményeképpen újra kellene tervezni egyes részeket, illetve késedelemmel és költségnövekedéssel kellene számolni a repülőgép-hordozó építése során.

A kísérletre az USA haditengerészetének Lakehurstban található, tengerészeti légierő mérnöki központjában kerül sor, ahol a General Atomics felépít egy földi komplexumot a repülőgép-hordozót alapul véve az EMALS rendszerrel és szükséges szoftver és hardver elemekkel.

Az első éles teszt előtt összesen 722 demonstrációs kilövést hajtottak végre különböző tömegű terhekkel. Amennyiben a Boeing F/A-18E típusú repülőgéppel sikeres lesz a teszt, akkor a követező évben más típusokkal – C-2 Greyhound, a repülőgép-hordozók és a szárazföld közötti szállítási feladatokra specializált típus, valamint a T-45 Goshawk, kiképző repülőgép – folytatják a tesztsorozatot.

Amennyiben az EMALS kísérlet sikeres lesz, ez lesz az első jelentős változtatás az USA haditengerészeténél 1950-es évek óta, amikor is lecserélték a hidraulikus katapultokat gőzzel működtetett rendszerekre.

Az elektromágneses rendszer alkalmazása szinte minden tekintetben előnyösebb a gőzkatapult alkalmazásánál. Melyek ezek az előnyök? A rendszer működtetése kevesebb energiát igényel (a gőzkatapulthoz viszonyítva), felépítésének köszönhetően üzemeltetése, karbantartása, javítása sokkal egyszerűbb elődeinél. Az EMALS technológia hatásossága és a vele folytatott tesztsorozat hosszú ideje foglalkoztatja az amerikai haditengerészet mellett a Kongresszust és az ipari cégeket is. A program során – mint szinte minden fejlesztési program

esetében – előfordultak visszaesések, mélypontok, azonban a fejlesztő cég, a General Atomics bízik abban, hogy a rendszer időben elkészül és az így beépíthető lesz a USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozóba. 

Az EMALS hat jelentős alrendszerből áll:

Elsődleges energia interfész

Indítómotor

Energia átalakító elektronika

Indításvezérlés

Energiaraktározás

Energia elosztó hálózat