Katapult kísérlet – még az idén…
Szöveg: Háború Művészete | 2010. december 11. 17:41Az Egyesült Államok haditengerészete bízik abban, hogy 2010. december 25-ig – azaz még karácsony előtt – sor kerülhet az EMALS (Electro-magnetic Aircraft Launch System – elektromágneses katapult) első, valós kísérleti indítására, amelynek során egy Boeing F/A-18E típusú repülőgép lesz a „kísérleti alany”.
Az EMALS rendszert a US Navy következő generációs repülőgép-hordozóin, a Ford-osztály tagjain kívánják alkalmazni.
A kísérlet eredménye nagyban befolyásolhatja a USS Gerald R. Ford (CVN-78) repülőgép-hordozó projekt további sorsát, mivel azt már az új rendszerrel tervezték. Amennyiben a rendszer nem lesz kész időben, akkor a haditengerészetnek vissza kellene térnie az öregebb gőzkatapultokra, amelynek eredményeképpen újra kellene tervezni egyes részeket, illetve késedelemmel és költségnövekedéssel kellene számolni a repülőgép-hordozó építése során.
Az első éles teszt előtt összesen 722 demonstrációs kilövést hajtottak végre különböző tömegű terhekkel. Amennyiben a Boeing F/A-18E típusú repülőgéppel sikeres lesz a teszt, akkor a követező évben más típusokkal – C-2 Greyhound, a repülőgép-hordozók és a szárazföld közötti szállítási feladatokra specializált típus, valamint a T-45 Goshawk, kiképző repülőgép – folytatják a tesztsorozatot.
Amennyiben az EMALS kísérlet sikeres lesz, ez lesz az első jelentős változtatás az USA haditengerészeténél 1950-es évek óta, amikor is lecserélték a hidraulikus katapultokat gőzzel működtetett rendszerekre.
Az elektromágneses rendszer alkalmazása szinte minden tekintetben előnyösebb a gőzkatapult alkalmazásánál. Melyek ezek az előnyök? A rendszer működtetése kevesebb energiát igényel (a gőzkatapulthoz viszonyítva), felépítésének köszönhetően üzemeltetése, karbantartása, javítása sokkal egyszerűbb elődeinél. Az EMALS technológia hatásossága és a vele folytatott tesztsorozat hosszú ideje foglalkoztatja az amerikai haditengerészet mellett a Kongresszust és az ipari cégeket is. A program során – mint szinte minden fejlesztési program
Az EMALS hat jelentős alrendszerből áll:
Elsődleges energia interfész
Indítómotor
Energia átalakító elektronika
Indításvezérlés
Energiaraktározás
Energia elosztó hálózat