Katasztrófák szegélyezték az atomenergia katonai felhasználását
Szöveg: Kecskeméti József | 2010. október 20. 6:06A tömegpusztító fegyverek, különösen az atomfegyverek rendszerbe állításával az emberiségnek nem csupán a bevetésüktől, vagy az elhagyott robbanófejektől kellett tartania. Már a kezdetektől fogva balesetek tarkították az A-bombák alkalmazását. Az atommeghajtású eszközök (főként tengeralattjárók) terjedésével pedig egyéb nukleáris balesetek is szegélyezték az atomenergia katonai célú alkalmazását.
Az első dokumentált katonai atombaleset a Harmadik Birodalomban történt 1942-ben. A lipcsei atomreaktorban – ahol Werner Heisenberg és Robert Doepel kutatta az atomenergia katonai célú felhasználását – éppen azt ellenőrizték, hogy nem szivárog-e a nehézvíz? A vizsgálat során uránpor került a levegőbe, ami berobbant. A robbanás következtében annyi gőz fejlődött, ami további detonációkat okozott a reaktorban. Az égő uránpor szétszóródott a létesítmény területén, további tüzeket okozva.
Az amerikai Los Alamosi kutatólaboratóriumban (ahol a Manhattan terven dolgozott a hadvezetés) két baleset is történt. 1945-ben egy kutató egy wolfram-karbid téglára ejtett egy plutónium magot, míg 1946-ban egy másik tudós – miközben egy kritikus tömegű plutónium magot igyekezett összeszerelni – csavarhúzójával okozott azonnali láncreakciót. Mind Harry K. Daghlian, mind pedig Louis Slotin meghalt a balesetben. Az általuk összeszerelni igyekezett 6,2 kilogrammos szerkezet (ami éppen nem érte el a plutónium kritikus tömegét) később a „démon mag" néven vonult be a (had)tudományba.
Emberi hiba
A hidegháború idején, az ötvenes években aztán jócskán megszaporodtak az atomfegyverek fejlesztésével, valamint a velük való gyakorlatozás során a balesetek. 1950-ben egy B-36-os bombázó hajtott végre kiképzést, amikor a jegesedés miatt leállt motorok miatt ki kellett oldania az ál-atombombát, a becsapódáskor
Az egyik legnagyobb katonai nukleáris katasztrófa is az ötvenes években történt. A Castle Bravo tesztet 1954-ben a Bikini atoll közelében hajtották végre, s célja az
Nukleáris fegyverek a mélyben
A technológia fejlődésével a mérnökök és kutatók nem csupán fegyverként tekintettek az atomenergiára, hanem igyekeztek azt megszelídítve egyéb célokra is felhasználni.
A hajtóművekkel egyébként is sok gond volt. 1960. októberében a
Reaktorhibák és robbanások
A hotel-osztályú K-19 esetében is a hűtési rendszerrel akadtak gondok, aminek
Ugyancsak reaktorhibák léptek fel a K-11 esetében, itt is radioaktív gőz szökött ki a rendszerből. Igaz ez a karbantartás során következett be, így a megnövekedett radioaktív sugárzás nem követelt emberéleteket. 1968-ban a K-27 reaktorai közül az egyikben vészesen lesett a nyomás, radioaktív gőz szivárgott ki. A sugárzás szintje az egész hajón jelentősen megnőtt, kilencen vesztették életüket. A hajót végül 1982-ben süllyesztette el a szovjet haditengerészet egy kiképzőbázisa mellett. Még ebben az évben a K-140-en indult meg ellenőrizhetetlen folyamat a reaktorban, aminek következtében a teljesítménye a megszokott szint 18-szorosára, míg a nyomás és a hőmérséklet a négyszeresére nőtt. A sugárzás az egész hajón jelentősen megnőtt. A felsorolás nem teljes, mindezek mellett még számos kisebb-nagyobb nem várt esemény következett be szovjet és amerikai tengeralattjárókon.
Az egyik legnagyobb katasztrófa például 1986-ban. A K-219 – a fedélzetén
Környezeti károk és hullámsírok
Ugyancsak gyászos véget ért a K-278. A Mike-osztályú nukleáris meghajtású támadó
Az orosz haditengerészet legutóbbi katasztrófája a Kurszk (K-141) balesete volt. A hajón új fejlesztésű torpedókat akartak kipróbálni, amikor egy 120-155 kilogramm