Szenes Zoltán szerint katonai, szakmai szempontból befejezetlen a dokumentum, hiszen ha az új koncepciót összehasonlítjuk a hidegháború utánival, akkor az 1991-es római és az 1999-es dokumentum negyedik fejezete konkrét politikai iránymutatás a katonai képességek fejlesztésének irányába. Ez fontos, mert a stratégiai koncepció funkciója, hogy a politikai biztonsági környezet elemzése alapján értékelje, és irányokat határozzon meg a védelmi tervezési rendszeren keresztül a tagországok katonai erejének fejlesztésére. Többek között milyen típusú katonai konfliktusokra, háborúra kell felkészülni, ezen belül mi a szerepe a nukleáris eszközöknek és a hagyományos erőknek az 5. cikkely, illetve a békeműveletek során. Ezt követi a tervezés, majd megfogalmazzák a nemzeti elvárásokat. Azonban kétségtelen, hogy a NATO paradigmaváltásban van. Az egy éves előkészítés arra volt elegendő, hogy hét, vagy nyolc kockázat–fenyegetés–kihívás témakörben kompromisszumra jussanak a nemzetek. Bár a dokumentum rögzíti Európában nincs hagyományos értelemben vett katonai fenyegetettség, mégis az első helyen éppen ezt említi, ami vélhetően a grúz-orosz ötnapos háború és a kelet-európai országok történelmi félelme miatt lehetséges.