Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

KFOR-felkészítés: lövészet és vezetési gyakorlat

Szöveg: Dr. Láda Mónika fhdgy. |  2010. május 14. 8:33

A Magyar Honvédség KFOR-3. Kontingensbe készülő katonák szakfelkészítése a héten tovább folytatódott a MH 5. Bocskai István Lövészdandár hódmezővásárhelyi helyőrségében. A keddi napon 65 fő, lövész beosztásba tervezett katona kollektív lőgyakorlaton vett részt a dóci lőtéren.

A kiképzési tervnek megfelelően az állomány 1., 2., 3. sz. ellenőrző könnyűlövész szaklőgyakorlatot, 1., 2. sz. sörétes puska lőgyakorlatot, 1., 2., 3. KGP alaplőgyakorlatot, 1., 3. sz. SZVD lőgyakorlatot, 12,7 mm mesterlövész puska 1., 3. lőgyakorlatot, valamint 1. és 3. sz. harcjármű lőgyakorlatot hajtott végre. A lövész katonák Koszovóban elsősorban járőrözési és biztosítási feladatokat fognak ellátni, amelynek részét képezi többek között a VIP személyek és konvoj kisérése, biztosítása, ellenőrző-áteresztő pontok telepítése, személyek, gépjárművek átvizsgálása és a kulturális örökségek védelme is.

 

Csönge Péter főhadnagy, a keddi lövészet vezetője, aki egyben a KFOR következő váltásának egyik tervezett századparancsnoka, a délelőtt végrehajtott lövészet eredményét jóra értékelte, az állomány elsajátította a kollektív fegyverek használatát. Baleset nem történt.

 

Ugyanakkor a gép- és harcjárművezető beosztásokba tervezett katonák a sándorfalvi gyakorlótér vezetési pályáján három napos vezetési gyakorlatot hajtottak végre. A technikai eszközök széles skáláját vonultatta fel a gyakorlatot kiszolgáló 3. Bercsényi Miklós Lövészzászlóalj. A vezetési pályán BTR-80. harcjármű, Mercedes UNIMOG-4000, Mercedes UNIMOG 350, RÁBA H14, RÁBA H18, URAL 4320, MGB 270 és MGB 250 egyaránt megtalálható volt. A 2. sz. vezetési gyakorlat során az akadályokkal tűzdelt pályán a rámpákon, vizes árkon, szűk átjárón történő áthaladást, a lejtőn-emelkedőn való elindulást és a szennyezett terepszakasz leküzdését gyakorolták, amely során gázálarcot is viselni kell. A 3/B vezetési gyakorlat a vontatás-önvontatás tárgykörét dolgozta fel. Az 5/A hosszútávú vezetési gyakorlatra reggel és este került sor, amikor az állomány be-illetve kiutazott Sándorfalvára. A 85 km hosszú útvonalat a gépjárművezetők két váltásban tudták végrehajtani. Végül pedig a 6. sz. vizsgavezetési gyakorlatot teljesítette az állomány.

 

A három napos vezetési gyakorlatot megelőzően elméleti oktatásban részesült az állomány az idevonatkozó KRESZ szabályairól, az adott gépjármű technikai kiszolgálásáról és működéséről. Megszerzett ismereteikről egy tesztlap kitöltésével adtak számot. Ezután következett a gyakorlati rész.

Varga Imre százados, a vezetési gyakorlat vezetője elmondta, hogy az állomány eredményesen végrehajtotta a meghatározott kiképzési feladatokat és mindenki legalább megfelelő szintet ért el. 125 fő tett sikeres osztályba soroló vizsgát. A végrehajtást nehezítette, hogy az esős időjárás miatt a pálya minősége rossz volt, de szerencsére baleset nem történt.