Kína ismét a hírek középpontjában
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2011. április 28. 18:46Alig telt el pár nap azt követően, hogy újabb képek és videók láttak napvilágot az újgenerációs kínai vadászbombázóról, a J-20-asról, máris itt van egy másik újdonság, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki: a közelmúltban elárasztották az Internetet a hajófedélzeti J-15 „Flying Shark” repülőgép fotói.
Az a hír, hogy Kína új hajófedélzeti típust fejleszt, természetesen már nem új keletű, azonban a most megjelent fotók alapján ismét olyan érzésünk támadhat, hogy ez megint nem „saját termék", sokkal inkább a Szu-33-as kínai másolata.
Szintén a napokban került nyilvánosságra az az információ, mely szerint az Ukrajnától még 1998-ban megvásárolt Varjag repülőgép-hordozó – amin eredeti tervek szerint szórakoztató-központot alakítottak volna ki – felújítása olyan jól halad, hogy 2011 végén már meg is kezdheti tengeri próbáit. A Dalian kikötőjében állomásozó hajóról folyamatosan láttak napvilágot felvételek, melyek bizonyították, hogy a hajó felújítása zajlik, így úgy tűnik, Kína mégsem mond le arról, hogy saját repülőgép-hordozóval rendelkezzen.
Kína ennek ellenére továbbra sem tett le arról, hogy saját, hajófedélzeti üzemre tervezett repülőgépet fejlesszen: a hírek szerint 2001-ben Ukrajnától sikerült beszerezniük a T-10K-3 számú Szu-33 prototípust, melynek tanulmányozása után megkezdték a J-15 fejlesztését. Kína természetesen tagadja, hogy a J-15-ös a Szu-33-as másolata, állításuk szerint a gép fejlesztésénél a J-11B típust vették alapul, ami ugyanakkor a Szu-27SK alapján készült, így a kör be is zárul. Bármi is legyen az igazság, a hajófedélzeti J-15-ös – megerősített szerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal – most már nagyon is valóság, várhatóan folyamatosan szivárogtatják majd róla az újabb információkat, a legfrissebb felvételek pedig már egy második, még nem lefestett J-15-ös létezését is bizonyítják.
Az új típusról ezt megelőzően 2010 nyarán jelentek meg képek az Interneten, ekkor egy videót is nyilvánosságra hoztak, mely valószínűleg a gép szűzfelszállását örökítette meg 2009. augusztus 31-én.
A J-15-ön kívül a hétvégén egy másik újdonságról is beszámoltak egyes kínai blogok: meg nem erősített információk szerint a közelmúltban már teszteltek egy V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) rövid és/vagy függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülőgépet is, melyet szintén a Varjagon alkalmaznának. A gép létezését ez idáig azonban még semmilyen felvétel nem bizonyítja.