19 órás NATO-bosszantás
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2015. január 30. 15:16Január 29-én az orosz légierő két, az Engelsz légitámaszpontról felszállt Tupoljv Tu-95MSz stratégiai nehézbombázó repülőgépe közel egy napos repüléssel tette próbára a NATO türelmét.
A MiG-31 Foxound vadászgépekkel kísért, Il-78 Midas tankergépekkel támogatott bevetés során a gépek először a Barents, majd a Norvég-tenger felett repültek el, majd az Atlanti-óceán északi részén folytatták útjukat, mindvégig szigorúan nemzetközi légtérben haladva.
Az Észak-atlanti Szövetség radarhálózata és persze készültségi vadászgépei végig követték a gyakorlórepülés végrehajtó orosz gépeket. A bombázók és a vadászgépek kétszer hajtottak végre légiutántöltést az Il-78-asokból. Az orosz kötelék megfigyelését a norvég királyi légierő F-16A MLU Falconjai kezdték meg, majd a stafétabotot a brit királyi légierő Lossiemouth Coningsby repülőteréről felszálló Eurofighter Typhoonjai vették át. A Typhoonokat egy Voyager tankergép segítette a feladataik végrehajtásában.
Végül a francia légierő Mirage 2000C vadászgépei is szerephez jutottak, amikor a gépek Franciaország légteréhez közel repültek.
Az orosz védelmi minisztérium hangsúlyozta: az orosz repülőgépek mindvégig szabályosan, a nemzetközi légügyi előírásokat követve, nemzetközi légtérben repültek.
Nagy-Britannia szerint viszont a gépek a brit légtérhez és a polgári utasszállító repülőgépek használta légifolyosókhoz közel repültek és megzavarták a civil légiforgalmat. Eközben a gépek semmilyen rádiókapcsolatot nem tartottak a brit légiirányítással, nem használtak válaszjeladót sem és repülési tervet sem adtak le.