Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Külső függesztménnyel repültek az F–35-ösök

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2012. február 28. 19:34

Az elmúlt napokban a légierőnek szánt F–35A, illetve a tengerészgyalogság számára fejlesztett változat, az F–35B is végrehajtotta első olyan repülését, melynek során külső fegyverzet-felfüggesztő pilonokkal, és az ezekre függesztett légiharc rakétákkal repülhettek az ötödik generációs vadászbombázók.

A 2012-es esztendőre az F–35 program egyik fő célkitűzése a fegyvertesztek megkezdése lesz, melyek során – a mostani repülésekkel ellentétben – már a különböző fegyverek indítására is sor kerülhet.

Elsőként az AF–01 jelű F–35A tesztgép emelkedhetett a levegőbe külső függesztményekkel, február 16-án a gép az Edwards légibázis betonjáról indult útnak. A hagyományos úton fel- és leszálló (CTOL) F–35A szárnypilonjai közül a két külsőre függesztettek egy-egy AIM–9X Sidewinder légiharc rakétát, míg a belső fegyverterében két GBU–31-es JDAM irányított bombát, továbbá kettő darab AIM–120 AMRAAM légiharc rakétát hordozott.

Az F–35A tesztje után nem sokat kellett várni a tengerészgyalogság számára fejlesztett, rövid úton felszálló és függőlegesen leszálló (STOVL) változatnak, az F–35B hasonló tesztjére sem. A BF–2 jelű tesztgép február 22-én szállt fel a Patuxent River légibázisról: a gépen egy törzs alá függesztett, konténerbe helyezett GAU–12 25 millimézeres kaliberű gépágyút, két külső szárnypilonján pedig egy-egy AIM–9X Sidewinder típusú légiharc rakétát hordozott.

Szintén az F–35-öshöz kapcsolódó hír, hogy február 21-én emelkedett először a levegőbe F–35-össel egy brit tesztpilóta. A Brit Királyi Légierő tesztpilótája, Jim Schofield százados a CF–2 jelű, hajófedélzeti üzemeltetésre kifejlesztett F–35C-vel hajthatta végre első tesztrepülését Patuxent Riverből. A hajózó szerint az általa repült F–35C a legjobb gép, amivel eddig repült.

</p>