Légi kutató-mentő gyakorlatot tartottak
Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Rácz Tünde |  2020. szeptember 9. 7:11„Immár negyedik éve hajtjuk végre az Air Wolf Hunting elnevezésű légi kutató-mentő gyakorlatot, amelynek célja, hogy a Magyar Honvédség ezirányú képességét folyamatosan fejlesszük és teszteljük is” – mondta a Gyöngyös melletti Pipishegyen a képzési esemény szeptember 8-ai, keddi szakmai napját megtekintő Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka.
Korom Ferenc vezérezredes leszögezte: a feladatban résztvevők a magyar emberek biztonsága érdekében a lehető legmagasabban képzett és a legmagasabb készenléti fokban lévő katonák. Elhangzott: a Magyar Honvédség 1976 óta látja el hivatalosan az ország területén a légi kutató-mentő feladatokat. Az alapfeladat azóta sem változott: a bajba jutott légijárművek, azok kezelőszemélyzetének és utasainak megsegítése.
A szakmai napra meghívottak – köztük dr. Góra Zoltán tűzoltó vezérőrnagy, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója - Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélője, valamint dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka előadásából szerezhettek részletes ismeretet a légi kutatás-mentés szervezeti felépítéséről, hazai és nemzetközi jogszabályi hátteréről, a működési, alkalmazási feltételekről és módszerekről. Természetesen szó esett a jelenleg alkalmazott és a jövőben használandó helikoptertípusokról is. A vendégek megtekinthették a jelenleg is szolgálatban álló Mi-8-as kutató-mentő helikoptert, illetve a feladatra tervezett, nemrég érkezett Airbus H145M típusú forgószárnyast is.
A szakmai nap résztvevői ezután egy látványos, dinamikus bemutatót vehettek szemügyre. A forgatókönyv szerint az AS350B2 Ecureuil helikopter a faroklégcsavar hibája miatt bajba került s ráadásul a föld közelében egy gépkocsinak ütközött. A helyszínre először a kutató-mentő Mi-8-as érkezett, ami a felderítést, illetve a szélirány bemérését végrehajtva a szűk terület miatt függeszkedve, alpintechnikát alkalmazva juttatta a káreset helyszínére a műszaki mentésre kiképzett specialistákat, illetve a felcsert. Hamar érkezett csörlőn a feszítő-vágó szerkezet is, hiszen a gépjárműbe szorult sérültet jelképező „ambubabát” csak így lehetett kiszabadítani. Az AS350B2-esben lévő egy-egy súlyos és könnyebb sérültet a második gépként érkező H145M szállította el, két hordágya segítségével – hiszen ez a típus, méreténél fogva alkalmas a kisebb, tiszta helyeken történő leszállásra is. A harmadik sérültet pedig egy speciális hordággyal, csörlővel emelték fel a Mi-8-as fedélzetére, és szállították kórházba.
Videó
GALÉRIA
Galéria
Csúcsforgalom a Mátra felett
2020. szeptember 9. 7:11