Légi történelem - a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2022. szeptember 14. 16:57Európa legismertebb és legnépszerűbb repülőnapjának 1985 óta ad otthont a dél-angliai Fairford Légibázis. A rendezvény több évtizedes történelme bővelkedik nagy jelentőségű eseményekben és nem mindennapi látványosságokban – a látogatók emellett számos magyar sikernek is szemtanúi lehettek.
A Brit Királyi Légierő (Royal Air Force – RAF) Fairford melletti szükségrepülőtere 1944. január 18-án nyitotta meg kapuit – 13 hasonló létesítménnyel együtt. A második világháborús viszonyoknak megfelelő puritán bázis a brit légi szállítású erők egyik otthonaként szolgált, a béke beköszöntével azonban csend borult Fairfordra – egészen 1950. szeptember 20-ig. Ekkor az amerikai légierő örökölte meg a támaszpontot, amely az alapos felújítás és a pálya megerősítése, illetve 3000 méteresre hosszabbítása után 1953 áprilisában fogadhatta új „lakóit”, a 306. bombázóezred Boeing B–47 Stratojet sugárhajtású bombázóit, összesen 45 gépet.
1964-ben a bázis ismét a Brit Királyi Légierő birtokába került, amely az első légi parádéját (air tattoo) 1971-ben rendezte meg – akkor még az essexi North Weald támaszponton, ahol több mint száz merev- és forgószárnyas gyűlt össze, egyebek mellett az Amerikai Egyesült Államokból, Ausztriából, Dániából, Franciaországból és Hollandiából. 1973 és 1983 között a Greenham Common támaszpont adott otthont az egyre rangosabbá váló eseménynek. Kellett ugyanis a több hely az immár kétnaposra bővült show-nak: itt pedig több hektárnyi betonozott állóhely várta a gépeket és a rájuk kíváncsi látogatókat. A rendezvény népszerűségét tovább növelte, hogy a különféle típusú és kategóriájú gépek mellett megjelentek a magas rangú, döntéshozói pozícióban lévő katonai vezetők is. Márpedig az ilyen jellegű szakmai találkozók a kapcsolatépítés aranybányájának számítottak már azokban az időkben is…
Hamarosan azonban másik helyszín után kellett nézniük a szervezőknek, miután a Greenham Common bázis repülőterét az amerikai cirkálórakéták üzemeltetésére alakították át. Ez nemcsak az ilyenkor szokásos építkezésekkel járt együtt, hanem a bázis biztonsági besorolása is szigorodott – mindezek következtében szükségessé vált a repülőnap elköltöztetése. A választás végül az akkor éppen az amerikai légierő Boeing KC–135 Stratotanker légi utántöltő repülőgépeinek otthonául szolgáló Fairfordra esett, nem véletlenül: a már eleve meglévő rengeteg állóhely mellett a bázis területi elhelyezkedése garantálta, hogy szükség esetén lesz hely a bővítésre. A szervezők ugyanis ekkor már joggal bízhattak benne, hogy a legnagyobb európai repülőnappá és légikiállítássá nőheti ki magát ez a show.
További részletek a Magyar Honvéd magazin szeptember 16-án megjelenő számában!