Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Magyar Honvéd 2010/06.

2010. május 18. 16:07
PUBLICISZTIKA

Buda vára a miénk!

Az 1848-49-es magyar forradalom és szabadságharc talán legfontosabb, szimbolikus eseménye volt Buda várának elfoglalása 1849. május 21-én.. A véres, embert és elszántságot nem kímélő, 17 napig húzódó küzdelem utolsó pillanatait idézi fel emlékirataiban Görgey Artúr honvédtábornok, a magyarhaderő akkori parancsnoka.

NAGYVILÁG

Radar

Immáron me amerikai cég a világ legnagyobb fegyvergyártó és védelmi ipari vállalkozása: a Boeing-et a nagy-britanniai BAE Systems taszította le trónjáról. Eközben felmerült az is, hogy orosz repülőgépet neveznek be az amerikai légiutántöltő repülőgépek tenderére. A világ változóban, Radar összeállításunk pedig folyamatosan követi az eseményeket.

Csellel, nem erővel

Ha nincs elegendő erő, jöhet a csel, a különleges kiképzés, az ideológia és a mártíromság felvállalása. A történelemben számos esetet és helyszínt ismerünk, ahol a sokkal nagyobb erőt egy apró, de alaposan felkészült csapat vagy akár egyetlen személy győzte le. Búvár Kundtól az aszaszinokig – Georg Spöttle összeállítása.

Startra készen

Az atomfegyverek kérdése mindig is a világpolitika és persze a biztonságpolitika legforróbb és legellentmondásosabb területei közé tartozott. Nyitás az Egyesült Államok felől, partnerség Oroszországból: így lett elérhető a START III-as szerződés prágai aláírása.

Újrahangolva

Az európai kontinens rakétavédelmét sem lehet elválasztani az amerikai-orosz hatalmi érdekektől. A védelem mindannyiunk közös érdeke, de persze a politika mellett komoly szerepet kap a technológiai megvalósíthatóság és a költséghatékonyság kérdése. Új koncepció, új eszközök, új irányok – új fenyegetések a horizonton.

Tengernyi feladat

Szinte nem telik el nap anélkül, hogy ne kapjunk hírt újabb, Szomália térségében végrehajtott tengeri kalóztámadásról. A támadásokat számát immár közösen, összefogással próbálja csökkenteni mind az EU, mind a NATO, mind más, csatlakozó országok. A feladat – csakúgy, mint a felügyelendő víztükör mérete – gigászi, az eredmények mérsékeltek.

HADAK ÚTJÁN

Két király – csonka ország

A mohácsi csatamezőről menekülő ifjú II. (Jagelló) Lajos király belefulladt a Csele-patakot övező mocsárba, s mivel örököse nem volt, egyszerre utód nélkül maradt a magyar és a cseh trón. Az utódlásért kialakult belharcot, s annak lezárását végül a Habsburgok támadása követte, mely küzdelem „megágyazott" a törökök visszatéréséhez és Magyarország három részre szakadásához.

Elátkozott hely

Katyn neve immár a lengyel nemzet kettős tragédiáját jelzi. 1940. tavaszán a szovjet erők Lengyelország színe-virágát, a fogságba esett katonatiszteket, értelmiséget, a világi és vallási vezetés nagy részét mészárolták le. A tragédia teljességére csak 1943. tavaszán derülhetett fény, az akkori német érdekeknek megfelelően. S Katyn volt az, ahova a Szmolenszk mellett lezuhant lengyel Tu-154M kormánygép utasai tartottak…

SEREGSZEMLE

Hírös helyőrség

Háromezer év alatt megfordultak Kecskeméten a szkíták, a jazigok, a hunok, a gótok, a gepidák és az avarok is – s most is komoly idegenforgalmat bonyolít le a város, legyen szó turistákról vagy katonásabb látogatókról. A jellegzetes főteréről is ismert magyar város neve immár a katonai repüléssel fonódott erősen össze.

A múlt és a jövő repülőtere

Kecskemét, repülőnap, látogatók tízezrei: egy kép, ami sokaknak ismerős lehet. A csillogás, a felfordulás mellett még nagyobb feladatot jelent a repülőtér mindennapi üzemeltetése. A karbantartás, a kiképzés, a készültségi szolgálat ellátása – megannyi kevésbé látványos, de roppant fontos feladat.

Körpanoráma

Legyen olcsó, hatékony és biztonságos, persze vételen számú élettel: a szimulátoros kiképzés pont ezeknek a követelményeknek felel meg. A légkondicionált teremben álldogáló dómszimulátorban azonban gyakran akad ok a pilótahomlokok gyöngyözésére, hiszen a pilótafülkében előszeretettel következnek be a lehető legváltozatosabb vészhelyzetek.

Védernyő

A tíz főnyi kecskeméti ejtőernyős-szolgálat létszáma talán apró, de feladatköre igencsak szerteágazó. Amellett, hogy ők döngölik a MiG–29-es fékernyőjét, illetve hajtogatják az orosz gép vezetőinek mentőernyőit, kezelik még az An–26-os szállító-repülőgép hajózószemélyzetének mentőernyőit, illetve a teher-deszant ernyőit is. S ha ez nem lenne elég, ott vannak akkor is, amikor a teher-deszant dobás különféle módozatait gyakorolják a katonák…

180 másodperc

A riasztástól számítva ennyi idejük van arra a kecskeméti repülőtéren szolgálatot teljesítő tűzoltóknak, hogy megkezdjék egy esetlegesen bajba jutott, kigyulladt repülőgép oltását. Márpedig a repülés veszélyes üzem és a tűzoltóknak nem csupán az itt állomásozó, hanem a vendégként ide érkező repülőgépeket is ismerniük kell. Mérettől (és persze a fedélzetre tankolható üzemanyag-mennyiségtől) is függ, melyik gép fogadása mekkora feladatot jelent.

PUMÁK és PÁRDUCOK

Kecskemét kedvelt állomása a külföldi légierőknek is. Az itt megrendezett Load Diffuser 2010 gyakorlaton az Amerikai Egyesült Államok volt a vendég; egészen pontosan az Ohiói Légi Nemzeti Gárda 178. vadászrepülő-ezredének F–16C/D Block 30-as vadászbombázói tették tiszteletüket hírös város még hírösebb betonján.

HADITECHNIKA

Bombazápor

A bombázó repülőgépek forradalmasították a hadviselést: képesek voltak a frontvonala mögött, nagy mélységben támadni. A repülőgépek egyre több robbanóanyagot, egyre messzebbre és egyre magasabban voltak képesek elvinni, s persze az ellenük védekezés eszközei is egyre kifinomultabbá váltak. Így kialakult egyfajta halálos versenyfutás, mely egészen napjainkig is eltartott…

Átütőerő

Kevés rivaldafény, de mégis állandó főszerep. A gyalogság műveleteit támogató nehézfegyverzet egyik leggyakrabban használt eleme a nehéz géppuskák családja. Nem csupán járműfedélzeten és helikoptereken, de a földön harcoló alakulatoknál is megtalálhatóak (gyakran a gyalogos szállításhoz több egységre bontva) a 12,7 mm-es kaliberű fegyverrendszerek.

HÁTORSZÁG

Expedíciós műveletek

Hagyomány, legalábbis a MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóaljnál, hogy egy-egy kiképzési ciklus végén éleslövészettel egybekötött harcászati gyakorlaton tesztelik a katonák felkészültségét. Az étlap: kombinált szállítás, integrált tűztámogatás, harminchat órás nonstop harctevékenység.

Különleges karrier

Öt esztendő valóban nem sok idő. Mégis ennyi is elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a magyar honvédségen belül is meghonosodjon a különleges erők néve ismert, speciális feladatokra képes alakulat. Sőt, felkészültségüknek, az egyre erősebb hazai és külföldi támogatásnak köszönhetően immár az ötödik Különleges Műveleti Csoport kezdheti meg tevékenységét Afganisztánban…

Vasba öltözöttek

A harckocsik szintén az első világháború gyermeke, a megmerevedett lövészárok-frontvonalak áttörésére, az ellenséges védelem szétzúzására láttak benne ideális eszközt. A köznyelvben inkább „tankok"  néven meghonosodott harcjárművek a magyar haderők szerves részét képezték és képezik a XXI. században is. Történelem lánctalpakon…

Tele tüdőből

Nem is olyan egyszerű a katonadalokat csoportosítani. Énekelhetünk dicsőséges hadi eseményekről vagy a békéről, ismerünk sorozási nótákat, katonakísérőket és -siratókat, kaszárnyadalokat, menetdalokat, csatadalokat, leszerelő-dalokat és hadifogoly-, illetve bujdosónótákat is. Ami viszont egyértelmű: a katonaság és a katonadalok szinte egyidősek…

Lehull a lepel…

Harckocsizó alakulat, amely csupán a nevében az: a tapolcai „kisrakétások" és „nagyrakétások" létezése, azaz a MN 1480 fedőszámú hadműveleti-harcászati rakétadandár működése és feladatai sokáig a legszigorúbban őrzött katonai titoknak számított. Nem véletlenül, hiszen a dandár atomtöltetű robbanófejekkel is felszerelhető rakétái óriási pusztítóerőt képviseltek…

Függöny! Vastaps!

Minden jó, ha a vége jó. Ha a járművek nem robbannak le, ha a repülőgépek leszállnak saját reptereiken, ha a sorok és oszlopok feszesek maradnak – és persze ha a politikai és katonai vezetők elégedettek a dísszemle látványával. Ma már csak emlék, de sokáig izzasztó, ismétlődő feladat volt a földi és égi dísszemle megrendezése és lebonyolítása Budapesten, a Felvonulási téren és légterében…

Az orosz Superman

Zsukov marsall hírnevét, diadalait a politika sem tudta elhomályosítani. Kurszktól Berlinig vezette sikerre a szovjet Vörös Hadsereget, s ebben még a seelowi magaslatok előtt megtorpant offenzíva sem tudta megakadályozni. Az igazi hadvezér elismeri, ha hibázott – s Zsukov ezt is megtette…

Honi módi

Egy karjelzés annál jobb, minél egyszerűbb. Ezt az útmutatást azonban nem mindig könnyű betartani, főleg, ha a tervezők túl sok mindent szeretnének belezsúfolni az alig tenyérnyi felületre. A karjelzések a rendszerváltozást követően immár a magyar haderőben is teljesen megszokott, hivatalosan is elfogadott és szabályozott szimbólumokként működnek.

Sztalinyec

Hangos, egyszerű, sokat eszik és lassú: a Sztalinyec lánctalpas vontató nem csupán a szovjet mezőgazdaságban vívott ki magának hírnevet, hanem a frontokon is komoly részt vállalt a győzelem kivívásában. A Caterpillar 60-as „honosított" változata kiváló, de nem túl ergonomikus járműnek bizonyult, maga volt a szögletes megbízhatóság.

Vár a vulkán csúcsán

Igazán festői környezetben áll a salgói vár, mely a nógrádi Medves-fennsíkon, hatszázhuszonöt méter magasságban található. A vár alapját egy hatalmas, ötmillió évvel ezelőtti vulkánkitörés alkotta, „zsákos" bazaltoszlopok adják. A hely szépsége még a közismerten „Alföld-rahongó" Petőfi Sándort is megihlette…