Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Még nincs neve a hídnak

Szöveg: Szűcs László |  2009. szeptember 8. 21:21

Többször vertek már hidat Magyarországon és külföldön egyaránt. A Balkánon a mai napig szeretettel emlegetik a magyar műszaki katonákat, a Tiszán található vízi gyakorlóterükön pedig évente több alkalommal is pontonhíddal kötik össze a két partot. Persze a Dunát is jól ismerik: a 2003-as budapesti Európa-híd után ezúttal Ercsinél kell szalaghidat építeniük.

Ha megkérdeznénk a szentesi műszaki katonákat, többségük azt válaszolná, hogy a 2003-ban, a Parlament előtt épített Európa-hídra, valamint a ’90-es évek végén, a Száva folyón felépített és üzemeltetett két pontonhídra a legbüszkébbek. Persze természetesen minden egyes pontonhidat „saját gyermekükként" szeretnek. Így a Bevetési Irány 2009 gyakorlaton megépített hidat is, amelynek egyelőre még nem adtak nevet…

1595891127
Mint ismert, az idei Bevetési Irány gyakorlat egyik legfontosabb feladata a Magyar Honvédség olyan képességeinek felelevenítése, amelyek évek óta „hibernálva" vannak. Az egyik ilyen képesség a BTR–80/A típusú harcjárművek vízi átkelése. Ehhez kapcsolódva a szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Zászlóalj katonái egy pontonhíd megépítését kapták feladatul a gyakorlatot „levezénylő" MH Összhaderőnemi Parancsnokságtól.

– Természetesen a pontonhíd-építés nem „hibernált" képesség, katonáink rendszeresen hajtanak végre ilyen feladatot a zászlóalj szentesi Tisza-parton található vízi gyakorlóterén. Évente több alkalommal is felépítik a szalaghidat a Szőke Folyó két partja között – mondta el a honvedelem.hu érdeklődésére Bartók Gábor alezredes a műszaki zászlóalj törzsfőnöke, aki egyben az Ercsi szomszédságába települt katonai tábor törzsfőnöke is.

A főtiszttől megtudtuk azt is, hogy a szentesi alakulattól 320 katona érkezett a gyakorlatra. Közülük százhúszan nem az alföldi városból, hanem Budapestről jöttek, hiszen az augusztus 20-ai nemzeti ünnepségekhez kapcsolódóan megrendezett Air Race gyorsasági műrepülő világkupa magyar futamának biztosításában vettek részt.

A szentesi katonák a gyakorlat első két hetében a különböző kiképzési foglalkozásokon a hídkompok és a deszantátkelőhelyek építését és üzemeltetését gyakorolták.

A harmadik héten már a más alakulatoktól érkezett alegységekkel közösen hajtották végre feladataikat. Az

1595891127
együttműködések megszervezése és az összekovácsolás jól sikerült – vélte Bartók alezredes, hozzátéve: a gyakorlat negyedik hetének legfontosabb feladata a szeptember 14-i szakmai nap, majd a 15-ei fő látogatói nap feladatainak zökkenőmentes végrehajtása.

Az átlagosan harminc éves technikai eszközök nagyon jó állapotban vannak – mondta a tábor törzsfőnöke, aki a gyakorlaton megépített pontonhíd parancsnoki tisztjét is ellátja. Jelenleg hetvenkét darab folyami hídkomp összecsatolásával tudnak ideiglenes összeköttetést biztosítani a Duna két partja között, de mivel a vízszint állandóan változik egy-két elem kivétele, illetve betoldása mindig szükséges.

A szentesi műszakiak hídépítő munkáját a gyakorlaton végig segítik a debreceni MH 5. Bocskai István Lövészdandár Hajdúhadházon települő műszaki századának katonái is – hangsúlyozta a tábor törzsfőnöke, hozzátéve: a Bevetési Irány 2009 gyakorlat végén a szentesi katonák vasúton és közúton jutnak majd vissza békehelyőrségükbe. Összesen öt vasúti szerelvényt indítanak Ercsiből.

A tervek szerint szeptember 20-án már az összes „Rákóczis" Szentesen lesz, ahol a technikai eszközök karbantartása és az eredeti helyzet visszaállítása vár rájuk.

1595891128
 

1595891128
 

1595891128
 

1595891128
 

1595891128
 

Fotó: Szűcs László