Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Megújulnak az indiai Dornierek

Szöveg: honvedelem.hu / htka.hu |  2012. január 10. 13:49

A svájci Ruag vállalat felajánlotta az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) számára, hogy segédkezik a légierő és haditengerészet által üzemeltetett közel 70 darab Do–228-as modernizációjában és nagyjavításában.

A HAL csak a Do–228 Classic változat gyártásának licenszét kapta meg, az NG (Next Generation) gyártási joga (így annak alkotóelemeié is) csak a Ruag vállalatot illeti, így nem akarják azt, hogy az indiai fél teljesen autonóm módon hajtsa végre a gépek korszerűsítését.

A munkálatok során a Do–228NG változat Honeywell TPE331–10 típusú erőforrásai kerülnének az indiai gépekbe, melyekhez a Ruag ötágú kompozit légcsavarokat biztosítana. Mindezek javításközi üzemideje 7000 órára nőne.

A módosításnak köszönhetően csökkenne a típus zajterhelése, a nagyobb teljesítmény és jobb hatásfok következtében pedig a pályaigény is kisebb lenne, továbbá a kisebb átmérő miatt a lapátok vége nagyobb távolságban lenne a földtől, ami előkészítetlen futópályán történő üzemelésnél hasznos.

Emellett a pilótafülkét is érintené a ráncfelvarrás, ezt szintén az NG alapján korszerűsítenék.

Az indiai légierő 40 darab, míg az Indiai haditengerészet 26 darab Dornier Do–228-assal rendelkezik, előbbi teherszállításra, míg utóbbi tengerészeti járőrgépként alkalmazza a típust.

A Ruag képviselői szerint a hajtóművek korszerűsítését három hét alatt el tudják végezni, míg az avionikai átalakítás már komplexebb, ehhez hat hónapot igényelnek.

A svájci vállalat nem csak az indiaiakat tekinti potenciális vevőnek, december elején egy légibemutatón Malajziában kápráztatták el a közönséget a Do–228NG-vel, míg februárban a Singapore Air Show keretében igyekezik népszerűsíteni a típust. Az új gépek vásárlási lehetősége mellett az alapváltozat üzemeltetőinek az indiaihoz hasonló modernizációs programot kínálnak.