Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Minőségbiztosításból jeles

Szöveg: Szűcs László |  2009. február 10. 15:29

Sikeresen vizsgázott a januárban megtartott integrált audit során a HM Állami Egészségügyi Központ (ÁEK). Az intézmény egyszerre három szabvány követelményeiből tett eredményes vizsgát, ami egyedülálló a magyar egészségügyben.

A hét telephelyből álló központnak másfél évre volt szüksége a felkészülésre és a szabványok követelményeinek kiépítésére.

Ünnepélyes keretek között adta át kedden délután dr. Madaras Gábor, az ÉMI TÜV SÜD Kft. ügyvezető igazgatója dr. Szilvásy Istvánnak, az ÁEK főigazgatójának azokat az okleveleket, amelyek tanúsítják, hogy az intézmény megfelelt az ISO 9001-es általános menedzsmentrendszer, az ISO 14001-es környezetvédelmi rendszer, valamint a Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok (MEES) követelményeinek.

Az ünnepség előtti sajtótájékoztatón dr. Szilvásy István elmondta: az ÁEK 2007. július 1-jével kezdte meg működését négy, nagyon jelentős elődintézmény egyidejű megszűnésével. A BM Központi Kórház, a Központi Honvédkórház, a MÁV Kórház és Intézményei, valamint az Országos Gyógyintézeti Központ feladatrendszerét és betegkörét vette át a HM Állami Egészségügyi Központ. További nehézséget jelentett, hogy az új egészségügyi intézmény hét telephellyel – amelyekből három a fővárosban, négy pedig vidéken található – kezdte meg a működését.

– A kezdeti nehézségek után rádöbbentünk arra, hogy ugyan belaktuk az infrastruktúrát, működtetjük a korszerű eszközöket, de szükséges egy olyan egységes gondolkodási rendszerre, amellyel a négy elődintézmény dolgozói egy nyelven tudnak beszélni. Hiszen korábban különféle gyógyítási alapelvekkel dolgoztak. Ekkor kínálkozott az a lehetőség, hogy az Egészségügyi Minisztérium által kidolgozott minőségbiztosítási rendszernek megfeleljük – mondta a főigazgató, hozzátéve: az ÁEK-ben 2007. szeptemberében kezdték meg a minőségirányítási rendszer kereteinek kidolgozását, s tartalommal történő megtöltését.

 

Ennek során a központ mind a háromezer dolgozóját felkészítették arra, hogy képesek legyenek a rendszer működtetésére. S bár ez nagyon sok munkával és tanulással járt, megérte, hiszen 2008. decemberében sor került a tanúsító auditra, amelynek során a kórház meg tudott felelni a nagyon kemény feltételeknek.

– A lényeg, hogy a minőségirányítás keretei között egy olyan szabályozott rendszer mentén működik a kórház gyógyító és ápoló tevékenysége, gazdálkodása, vezetése, hogy az mind-mind a betegek gyógyulását szolgálja. Akár áttételesen, akár közvetlenül – emelte ki dr. Szilvásy István.

Dr. Madaras Gábor ügyvezető igazgató hangsúlyozta: cégének egyik fontos tevékenysége a minőségügyi rendszer tanúsítás. Így kerültek kapcsolatba az Állami Egészségügyi Központtal. Madaras Gábor szerint az ÁEK auditálásában az a siker, sokan rendelkeznek már valamilyen minőségügyi rendszerrel, de nincs még egy olyan egészségügyi intézmény az országban, amely egyszerre három rendszert volt képes integrálni.

– Örültünk annak, amikor az Állami Egészségügyi Központ vezetése úgy döntött, nem szorítkozik valamelyik korábbi, közismert minőségügi rendszer bevezetésére. Hanem az általános menedzsmentrendszer követelmény mellett nagy gondot fordít a környezetvédelmi kérdésekre. Ezt a két jól ismert keretrendszert hasznos dolog volt megtölteni egy igazi szakmai tartalommal. Ezt a szakmai tartalmat hozta a harmadik rendszer, a Magyar Egészségügyi Ellátási Standard rendszere adta. Az intézmény arra a feladatra vállalkozott, hogy ezt a három rendszert egyszerre, integrált rendszer formájában vezesse be. Így megvalósult a klasszikus menedzsment rendszer, kielégültek a környezetvédelmi követelmények és az egészet sikerült egy valós szakmai tartalommal megtölteni. Olyan tartalommal, amit a betegek igényelnek nap mint nap az ellátás során – mondta Madaras Gábor.

 

Az ügyvezető igazgató szerint, nem szabad azt gondolni, hogy ezzel véget ért az út, mert az Állami Egészségügyi Központ ezzel a lépéssel csak a „startpozícióba" került. Innen kell, a megszerzett eszközök felhasználásával, lépésről lépésre, tovább fejlődni.

György István, az auditálást végző cég osztályvezetője mindehhez hozzátette: azok az auditorok, akik a tanúsítási eljárásban részt vettek, mind jó hírű orvosok voltak. Véleményük szerint a kórház nemcsak „megfelelt", hanem „jól megfelelt" az eljárás során. S mindez még tovább növeli ezeknek a tanúsítványoknak az értékét.

Fotó: Szűcs László