Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Mit jelent kratochvilos növendéknek lenni?

Szöveg: Balatoni Kitti | Fotó: Kertész László |  2022. február 28. 9:25

A debreceni Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégium minden félévben „Kiváló Kollégista” címmel jutalmazza azokat a növendékeket, akik elérik a 4,50-es tanulmányi átlagot, emellett magatartásuk, szorgalmuk és a közösségért végzett munkájuk is példás. Erről a címről, valamint a kratochvilos diákok mindennapjairól Géczi Mariannával, az intézmény közismereti igazgatóhelyettesével, Szilágyi József hadnaggyal, az iskola oktatójával, valamint három, az elismerést elnyert növendékkel beszélgettünk.

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6868

Géczi Marianna igazgatóhelyettes kérdésünkre elmondta: a „Kiváló Kollégista” elismerést a növendékek a 9. évfolyam második félévétől kezdődően a 12. évfolyam végéig kaphatják meg. A cím megtartásához minden évben szükséges teljesíteniük a feltételeket. „Motiváló erővel bír, hogy az elismerést elnyerő növendékek a napirendben előírt kötelező elfoglaltságokon túl maguk oszthatják be a szabadidejüket. Természetesen jelezniük kell az ügyeletes kollégiumi nevelő felé, hová mennek. Mivel a kollégisták a példás eredményeik alapján nyerték el a címet, fontos számukra, hogy jól teljesítsenek. Így a felszabadult időt is gyakran önfejlesztésre, leginkább tanulásra vagy edzésre, sportolásra használják. Mivel bentlakásos iskoláról van szó, a fiatalok hamar megtanulják beosztani az idejüket, rendben tartani a környezetüket, önállóvá válnak, amely – a szülői visszajelzések alapján – otthon is meglátszik. Szembetűnő, hogy mennyire fegyelmezettek. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy tudják, miért vannak itt, hiszen aki katonai pályára igyekszik, annak meg kell tanulnia parancsot teljesíteni. A bentlakásos iskola másik előnye, hogy nagyon sok időt töltenek együtt, ezáltal a növendékek sokkal összetartóbbá válnak. Megtanulják az együttélés szabályait, az együttműködés képességét, a tolerancia fontosságát és segítik egymást. Mindez fejleszti a jellemüket, az értékrendjüket. Tudják, hogy különböző szituációkban hogyan illik viselkedni” – hangsúlyozta.

Az igazgatóhelyettes azt is elmondta: a pandémia okozta online oktatás után a diákok örültek, amikor ismét személyesen találkozhattak társaikkal. „Voltak, akiket jobban megviselt a bezártság, a bajtársak hiánya. A mentális egészség nagyon fontos, ezért a növendékeknek az iskolában lehetőségük van pszichológus segítségét igénybe venni. Emellett az intézménynek ifjúságvédelmi felelőse is van” – árulta el. Azt is elmondta, tanultak abból az időszakból, amikor a járványhelyzet miatt az oktatás az online térbe terelődött. Jelenleg is alkalmazzák az interneten keresztüli kapcsolattartás vagy a digitális oktatótáblák nyújtotta lehetőségeket.

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6746

Szilágyi József hadnagy, az intézmény oktatója évfolyamfelelősként jelenleg kilencedikes növendékeket oktat. A történelem és a földrajz mellett honvédelmi alapismerteteket és alapszintű katonai ismerteteket is tanít. Elmondta: a kilencedik évfolyam döntő többsége katonai pályán képzeli el magát a jövőben. Hozzátette, a növendékek a honvédelmi nevelésnek köszönhetően látható fejlődésen mennek keresztül.

„Az iskola értékrendjéhez szorosan hozzátartozik a hazaszeretet, a fegyelem és a rend szeretete. Ezt képviseljük és igyekszünk átadni a diákoknak. Odafigyelünk a szabályok betartására, ezért a fiatalok sokat komolyodnak az évek alatt. Természetesen figyelembe vesszük az életkori sajátosságokat is. A pandémia után érezhető volt, hogy a növendékek kicsit nehezebben szoktak vissza a személyes oktatáshoz, a szabályokhoz, de közel fél év alatt sikerült visszarázódniuk” – árulta el.

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6684

Szabó Csenge, az intézmény tizenegyedikes növendéke a „Kiváló Kollégista” elismeréssel járó „szabadságot” leginkább sporttal és tanulással tölti. A fiatal lány kétszeres világbajnok karatéban, tavaly elnyerte a „Magyarország jó tanulója, jó sportolója” címet, emellett a diákönkormányzat elnökeként a többi növendéknek segít. „Nagyon szerettem volna segíteni a növendékeknek az iskolai életben. Szeretek beszélgetni az emberekkel, próbálok minden diáktársamhoz eljutni. Amikor problémákkal fordulnak hozzám, legyen szó tanulási nehézségekről, étkezésről vagy egy program szervezéséről, akkor próbálom jelezni a vezetőség felé, hogy egy adott területen változásra van szükség. Az a célunk, hogy minél jobban érezzék magukat a diákok az iskolában” – árulta el, majd arról is mesélt, mivel tölti a „Kiváló Kollégista” címmel járó szabadidőt. „Mivel nekünk nem kötelező a szilencium, tehát az órák után bármikor tanulhatunk, amikor szeretnénk, megtanultuk beosztani a napirendünket. Minden délutánom edzéssel töltöm, sportolok, karatézom. Kiegészíti egymást a sport és a honvédelem, hiszen fontos az erőnlét, emellett az elmét is edzi” – emelte ki, majd azt is elmondta, miért szeretett volna katona lenni. „Korábban meg sem fordult a fejemben, hogy katona legyek, azonban miután eljöttem az iskola nyílt napjára, teljes mértékben megfogott. A szüleim ezután legalább egy héten át hallgatták, hogy mennyire tetszik. A fizikai felvételi után már biztos voltam benne, hogy ezt szeretném csinálni. A jövőben szeretnék felszerelni, illetve a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) nemzetközi biztonság és védelempolitika szakára tervezek jelentkezni. Szerintem a honvédelmi nevelés miatt fegyelmezettebbek, rendezettebbek vagyunk, illetve, mivel napirendet követünk, megtanulunk gazdálkodni az időnkkel. Mindez segít majd minket az élet több területén” – emelte ki.

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6688

Márta Péter Máté tizenegyedikes növendék szintén „Kiváló Kollégista”. A szabadidejét leginkább önfejlesztéssel tölti. Az érdeklődése széles körű: legyen szó informatikáról, nyelvtanulásról vagy zenéről. „Sok hobbim van, amelyeket igyekszem összeegyeztetni. Angol előrehozott érettségire készülök, emellett japánul is tanulok. Érdekel az informatika, a programozás. A zene is közel áll hozzám, korábban trombitáltam, tavaly pedig elkezdtem zongorázni tanulni. Mindemellett lövészetre is járok” – meséli. Azt is elárulta: az édesapja által mesélt történetek motiválták arra, hogy a katonai hivatást válassza. „Gyerekkorom óta katona szeretnék lenni. A biztos megélhetés és az izgalmas élet lehetősége vonzott. Édesapám a sorkatonai szolgálat után rendőr lett, és sokszor mesélt a szakmájáról. A jövőben az NKE állami légiközlekedési alapképzési szakán szeretnék tanulni, szívesen lennék helikopter pilóta, ehhez már most készülök az emelt angol és történelem érettségire” – avatott be, majd azt is elárulta, szerinte miben más kratochvilos növendéknek lenni. „Közösségformáló ereje van, hiszen minden nap össze vagyunk zárva a bajtársainkkal és a többi iskolához képest alacsony a létszám, ezért családias hangulat alakul ki. A célunk közös, így összekovácsolódunk” – hangsúlyozta.

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6723

Illés Ferenc tizedik évfolyamos növendék idén nyerte el a „Kiváló Kollégista” elismerést. Elmondta: a tanulmányi átlagon kívül a versenyeredmények is számítanak. Csapatban harmadik helyezést ért el az országos Honvédelmi Szituációs Airsoft Lövészversenyen. Emellett a harcművészeteket is kedveli. „Korábban thai boxoltam, két és fél éven át tanultam szamurájkarddal vívni, majd wing chun kung-fuztam és thai chiztem is. Az iskolán belül is tanulunk katonai közelharcot, valamint bokszszakkörre és edzőterembe járok” – avatott be. A honvédelmi nevelés azért is vonzotta, mert érdekelte az intézménnyel járó életmód. „Rend és fegyelem van. Szerintem emiatt komolyabb vagyok, határozottabb elképzeléseim vannak a jövőt illetően, tudom, mit akarok csinálni a jövőben. Az NKE katonai vezetői szakára szeretnék menni. Érdekel a Különleges Rendeltetésű Dandár is” – mondta, majd azt is elmesélte, hogyan telik egy napjuk az iskolában. „6:30-kor kelünk, majd reggelizünk. Ezután körletellenőrzés következik, amit a sorakozó követ. Utána a tanórák és a szilencium van – ezen nekünk nem kötelező részt venni, tanulhatunk akár a szobánkban is. A szabadidő eltöltése után körletrendezés következik, este 9-kor szemle, majd 10 órakor takarodó.”

Interjú Kovács István alezredessel, a Kratochvil  parancsnokával, valamint nevelőkkel és növendékekkel  KLAC6821
Kapcsolódó cikkek