Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nagymacskával az utakon

Szöveg: Bányász Eszter | Fotó: Rácz Tünde |  2024. június 12. 9:13

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.

A vezetési gyakorlatoknak jól felépített rendszere van: a katonák először szimulátorok segítségével sajátítják el a több, mint 70 tonnás jármű vezetésének alapjait, amit közúton, s végül terepen történő gyakorlatozás követ. A közúti közlekedés különös jelentőséggel bír, hiszen egy esetleges mozgósításkor sokkal gyorsabb alternatíva a terephez képest, ehhez azonban a harcjárművezetőknek rutint kell szerezniük a mindennapos, általános forgalomban is.

A vezetési gyakorlat különlegességéhez hozzájárul az is, hogy a közúti vezetési gyakorlat eddig nem volt bevett kiképzési feladat a Magyar Honvédség katonái számára. A régi szovjet haditechnikai eszközök – lévén lánctalpasok – csak előre leterített gumiszőnyegen közlekedhettek aszfaltozott úton, ugyanis – különösen a nyári időszakban – visszafordíthatatlanul roncsolták volna azt. A korszerű eszközöknél gumitalppal küszöbölték ki ezt a problémát, így semmilyen kárt nem okoz a járművek közúti használata.

Az új kihívás már nem is olyan új, a harcjárművezetők a korábbi, Leopard 2A4 típusnak köszönhetően már ismerik a „járművet”, így csak a két típus közötti minimális különbségekhez kellett hozzászokniuk.