Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

NATO légiforgalmi tanácsadók üléseznek hazánkban

Szöveg: Horváth Gábor százados, Teszler Vendel | Fotó: Teszler Vendel |  2023. október 6. 13:57

Nagy érdeklődés mellett, huszonkét nemzet léginavigációs szakembereinek részvételével Budapesten tartja idei őszi ülését a NATO Légiforgalmi Szervezési Tanácsadó Csoport október 5-én és 6-án. Hazánk felajánlását elfogadva a testület története során először ülésezik az Észak-atlanti Szövetség brüsszeli székhelyén kívül.

20231005_090206_right

Az esemény nyitónapján a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. székházában tanácskoztak a NATO ATM CNS AG (NATO Air Traffic Management – Communication, Navigation and Surveillance Advisory Group) tagjai. A magyar léginavigációs szolgáltató részéről Tóth László vezérigazgató, illetve a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály képviseletében Halászné dr. Tóth Alexandra ezredes főosztályvezető köszöntötte a vendégeket. A jelenlévők rövid tájékoztatót hallhattak hazánk légiközlekedési helyzetéről, léginavigációs feladatairól, fejlesztéseiről, illetve a katonai funkciójú létesítményekről, eszközökről, és a Magyar Honvédség légierejének folyamatos megújításáról.

A megnyitót követően a résztvevők a változó biztonságpolitikai környezethez való alkalmazkodás jegyében tárgyalták meg a légiforgalom-szervezéssel, kommunikációval, léginavigációval és légtérellenőrzéssel összefüggő katonai vonatkozású aktuális kérdéseket. A NATO keleti szárnyán megrendezett rendezvényt különös relevanciával ruházta fel az orosz–ukrán háború, valamint a légiközlekedésben annak kapcsán kirajzolódó „új norma” állapot. A Magyarországhoz hasonló helyzetben levő államok az új norma keretében növekvő légiforgalommal számolhatnak, hiszen az orosz és ukrán légteret elkerülő légijárművek számára az egyik leginkább költség-, és időhatékony út a magyar légtéren keresztül vezet.

20231005_110656 right_v

A magyar fővárosban ülésező légiforgalmi szervezési tanácsadó csoport a NATO Légügyi Bizottság alárendeltségében működik, mely közvetlenül az Észak-atlanti Tanácsnak jelent a légiközlekedéssel kapcsolatos kérdéskörökben.

„Több olyan terület van, melyen vezető nemzet vagyunk” – jelentette ki Paulov Attila alezredes, a HM Állami Légügyi Főosztály Légiforgalmi Felügyeleti Osztály osztályvezetője, a NATO ATM CNS tanácsadó csoport magyar tagja. „Ilyen a távoli toronyirányítási rendszerekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztés. Ennek a lényege, hogy a konvencionális irányítótornyok helyett elsősorban kamerarendszerek segítségével egy távoli helységből követjük a légijárművek mozgását a repülőtereken, és az irányítás is a másik helyszíntől függetlenül történik. A polgári életben már eléggé elterjedtek ezek a rendszerek. Budapesten is lesz egy ilyen, a HungaroControl székházában építik ki. Katonai környezetben a távoli toronyirányítás nem jellemző, éppen ezért a HungaroControllal közösen is dolgozunk ennek a katonai megvalósíthatóságán. Az eredményeinket ezen munkacsoport keretében megosztjuk a tagállamokkal” – mondta Paulov Attila alezredes, aki az ülés során prezentálta az orosz–ukrán háború magyarországi légtérgazdálkodási aspektusait.

20231005_145404_v

A résztvevők az első nap délutánján betekintést nyerhettek a HungaroControl légiforgalmi irányító termében folyó munkába, ahonnan nem csak a magyar légtérben közlekedő légijárművek biztonságos repülését szavatolják, de a Koszovó feletti magaslégtérben átrepülő légiforgalmat is irányítják. A NATO támogatásunk részeként ugyanis azt 2014 májusa óta Magyarország, a HungaroControl látja el Budapestről. A Magyar Honvédség és a léginavigációs szolgáltató több területen is szoros együttműködést alakított ki az elmúlt években.

„A légtérgazdálkodási szegmensben és a légiforgalmi irányítói szegmensben is dolgoznak a HungaroControl székhelyére vezényelt katonák, továbbá hamarosan önkéntes tartalékos katonák is fognak itt szolgálatot teljesíteni, hozzájárulva a Magyar Honvédség léginavigációs képességéhez” – tudtuk meg Paulov alezredestől.

A budapesti ülés nyitónapja a távoli toronyirányítási rendszer megtekintésével zárult, a második napon pedig a katonaszakmai kérdéseket tárgyalják meg a résztvevők.