Nem repülnek a Szu-30MKI-k
Szöveg: JETfly | 2009. december 6. 8:54Indiai lapértesülések szerint az indiai légierő felfüggesztette az összes Szu-30MKI többfeladatú vadász-bombázó repülését mindaddig, míg azok át nem esnek egy ellenőrzésen. A döntést a november 30-i repülőbaleset után hozta meg a légierő vezetése. Jelenleg az indiai hatóságok vizsgálják a baleset okait.
A vizsgálatban részt vesznek a légierő, valamint az indiai Hindustan Aeronautics (HAL) repülőgépgyártó cég képviselői. Mindezek mellet az indiai légierő Oroszország segítségét is kérte a baleset okainak feltárásához.
Elsődleges információk szerint a balesetet technikai meghibásodás okozta, amit valószínűleg egy gyártási hibás alkatrész okozott. A baleset bekövetkezése előtt szerencsés katapultálást végrehajtó pilóták elmondása alapján a baleset előtt működésbe lépett a repülőgép tűzriasztó rendszere. Valószínűsítik, hogy a rendszer a Szu-30MKI egyik hajtóművében fellépő tüzet jelezte.
Időközben a 2009 áprilisában katasztrófát szenvedett Szu-30MKI vizsgálata is zajlik.
Egy verzió szerint a repülés során a gép pilótái összekevertek néhány kapcsolót, aminek következtében a repülőgép egy „irányíthatatlan dugóhúzóba" esett. Más elképzelések szerint a Szu-30MKI katasztrófáját a repülőgép irányítórendszerében keletkezett elektromos meghibásodás okozta.
Napjainkban az indiai légierő kötelékében 104 darab Szu-30MKI típusú többfeladatú vadász-bombázó található. 2015-ig India 230 darabra akarja emelni ezt a számot.
Nem mellékes tény, hogy India az egyik olyan ország, ahol a katonai repülőgépekkel kapcsolatos balesetek, katasztrófák nagyszámban fordulnak elő. Az 1970 és 2000 közötti időszakban évente 22 repülőgépet és helikoptert veszített el az indiai légierő, míg ez a szám 2000 óta, tízre csökkent.