Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Öszvér vadászbombázók Indiának

Szöveg: JETfly Magazin |  2008. március 26. 11:41

A Moszkva melleti Zsukovszkij repterén 2008. március 21-én végrehajtotta első repülését az AL-31F hajtóművel szerelt indiai MiG-27ML vadász-bombázó. Oleg Vasziljevics Antonovics berepülőpilóta jelenleg az egyetlen repülőgépvezető Oroszországban, aki érvényes szakszolgálati engedéllyel rendelkezik a típusra.

A dolog érdekessége csupán csak az, hogy a MiG típusba egy Szuhoj harci gépekben használatos hajtóművet szereltek…

Az Al-31F (99-es típus, emlékeztetőül, a Szu-35BM szintén Al-31F-en alapuló hajtóműve a 117Sz) MiG-27-esekbe szánt verziója a 30-as széria, vagy másképp a 99-3 illetve 99-30 gyártmányjelzéssel rendelkezik. A tolóereje a jelenleg ismert adatok szerint közel azonos a Szu-27-esbe épített példányokéval, azaz fékpadon 76 kN maximál, illetve 122,5-125 kN forszázs üzemmódon. A Szu-27-esekbe beépítve ez az érték lényegesen kisebb a földön, álló helyzetben, de még alacsony magasságon a hangsebesség közelében sem olyan kedvező a tolóerőnövekedés mértéke, mint a nyugati típusoknál. Ez a hátrány azonban a rendkívül kedvező aerodinamikai kialakítás miatt a Zsuravliknál (a Szu-27-es orosz beceneve)nem jelentkezik olyan számottevő mértékben, mint várnánk.

A Szu-27-eseknél a szívócsatornába be van építve egy rácsos szűrő, amely nagymértékben csökkenti az átáramló keresztmetszetet, ez azonban mozgatható, így a repülőgép-vezető ki tudja iktatni a működését.

A MiG-27-esekbe épített Al-31F tolóerőadatai egyelőre csak közvetve ismertek. Az indiai gépekbe az Al-31F hajtóművek egyik gyártója/fejlesztője az MMPP Szaljut ( az NPO Szaturn nagy konkurense) végezte a beépítést. Az előzetes kalkuláció szerint a gép repülési adatai az új hajtómű hatására jelentősen javulnak. Az NII-VVSz ( az Orosz Légierő Tudományos Kutató Intézete) számításai szerint csak a hajtóműcsere következtében 27%-al nő a harci hatékonyság.

Címkéklégierő