Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Öt éven át egyhuzamban repülni?

Szöveg: Háború Művészete |  2010. szeptember 20. 9:27

A felderítő feladatkört betöltő katonai légi járműveknél, legyenek pilóta nélküliek vagy személyzettel repülők, mindig is fontos volt a minél hosszabb levegőben tölthető idő. Ezt a repülőgépgyártók mindig próbálták a lehető legjobban megnövelni az elődökhöz képest, és mára sikerült is jelentős eredményeket elérni ezen a téren.

Azonban a Boeing most újraértelmezte a „hosszú őrjáratozási idő" (angolszász terminológiában long endurance) fogalmát, méghozzá nem is akárhogy.

A Pentagon szeptember 15-én hozta nyilvánosságra, hogy a Boeing elnyert egy szerződést a DARPA-tól, melynek célja, hogy létrehozzanak egy olyan pilóta nélküli légi járművet, ami extra hosszú ideig a levegőben tud maradni. Ráadásul kritérium volt, hogy ehhez ne használjon hagyományos üzemanyagokat, vagyis napenergiával kell majd működnie. A repülőipari óriásvállalat mérnökei pedig nem tétlenkedtek, és korábbi tapasztalataikra alapozva létrehozták egy olyan típus terveit, mely 5 éven át is képes lesz egyhuzamban repülni.

A DARPA Vulture (Keselyű) névre hallgató projektjének majdani eredményét így a Boeing Phantom Works részlege készítheti majd el. A típus kialakítását tekintve egy „repülő szárny" lesz, melynek egész felületet napelemként funkcionál majd, s a Naprendszer központi csillagából nyert energia hajtja majd meg az elektromos erőforrásokat, melyek a Solar Eagle névre keresztelt jármű mozgatásáról fognak gondoskodni. A cégnél már rendelkezésre áll a prototípus, mely egyelőre 30 napos repülésekre képes, ám amint azt Darryl Davis, a Phantom Works vezetője elmondta: ennél sokkal többet szeretnének elérni a közeljövőben.

A majdani típusnak a 60-90 000 láb (18 200 – 27 400 méter) közötti magasságtartományban kell majd járőröznie öt évnél is hosszabb ideig 450 kg hasznos teherrel, óránkénti 5kW-ot energiafogyasztás mellett. A 122 méter széles szerkezet a létrehozásának oka az volt, hogy a Pentagon igénye jelentősen megnőtt a felderítő eszközök iránt, s a DARPA így kívánta egyesíteni a műholdak és a kémrepülőgépek előnyeit.

1595907615
 

Fotó: Boeing

A Vulture programot 2008-ban írták ki, és a Boeing mellett a Lockheed Martin és a Aurora Flight Science cégek pályáztak Odüsszeusz névre hallgató szerkezetükkel, mely az első fázisban vereséget szenvedett, így előbbi cég nyerte el a 3,8 milliós előzetes szerződést.

A második fázisra már 155 milliót kapott a Boeing, ebből sikeresen lefolytattak egy berepülési programot, mely során a prototípus összesen 90 napot repült, és 1 kW/órás energiafelhasználás mellett 90 kilogrammnyi teherrel 99 százalékos megbízhatóságot produkált. A DARPA teljesen meg van elégedve az eredményekkel, így továbbra is támogatja a fejlesztést, melynek következő állomása a teljes méretű nullszériás példányok megépítése lesz.