Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Phantomok védik Japán légterét

Szöveg: JETfly |  2008. január 7. 8:54

Miután az amerikai F-15-ös vadászgépek egy balesetet követően földre kényszerültek, a japán és a régebbi gyártású izraeli Eagle-kre is átvizsgálás illetve kényszerpihenő vár. Így fordulhatott elő az a helyzet, hogy az Oroszország és Kína tőszomszédságában elhelyezkedő, a világ egyik vezető gazdasági hatalmának számító Japán légterét csak az ősrégi F-4 EJ Phantom vadászgépek védelmezik.

Tovább gyűrűzik az F-15-ösök körül kialakult súlyos probléma, ugyanis már az izraeli és a japán légierők is gondban vannak. A gondok akkor kezdődtek, amikor múlt év november 2-án a Missouri Nemzeti Gárda 131. századába tartozó egyik F-15C Eagle vadászgép orra a levegőben minden átmenet nélkül egyszer csak leszakadt és a repülőgép a földbe csapódott. A balesetet követően a típus repüléseit – a frontvonalban szolgáló példányokat leszámítva – azonnal felfüggesztették és megkezdődött a kivizsgálás.

1595871557
Kezdettől fogva strukturális problémákra gyanakodtak, ami később be is igazolódott. Az átvizsgálásokat követően egy rövid időre feloldották a tilalmat, de ezt követően ismét letiltották a régebbi gyártású F-15A/B/C/D gépeket, mivel súlyos anyagfáradásra utaló nyomokat találtak.
A típus alkotja az amerikai légvédelem gerincét, ugyanakkor a legfontosabb szövetségeseknek számító Izrael és Japán légierejében is meghatározónak számítanak. A zsidó állam légiereje viszonylag könnyebben megoldja a vadász változatú F-15-öseinek ideiglenes nélkülözését, hiszen több száz F-16-ossal rendelkeznek, melyek alkalmasak a légvédelmi elfogó-vadász szerepkörre. Ugyanakkor a japánokat lényegesen érzékenyebben érinti az Eagle-k letiltása, mivel a vadászrepülő alakulatok zöme ezzel a típussal van felszerelve, ráadásul a saját fejlesztésű, de nem túl sikeres F-2-es vadászgépeket is éppen egy baleset miatti repülési tilalom sújtja.

A japánok éppen azoknak az F-4 Phantomok-nak a leváltására vásárolták meg az F-15-ösöket, melyeket most

1595871557
kényszerűségből az Eagle-k helyett alkalmaznak… Az eredeti tervek szerint csak öt repülőszázadnyit rendszeresítettek volna a Sasokból, azonban ezt felfelé módosították és végül hét században összesen 191 gép állt szolgálatba. Az együléses F-15J és a kétüléses F-15DJ gépek a Chitose légibázison állomásozó Második Kokudan két századánál, továbbá a Komatsu támaszponton települő Hatodik Kokudan és a Hyakuriban lévő Hetedik Kokudan századainál állnak szolgálatban. Néhány F-15DJ gépet használnak a kiképző alakulatok is, főleg agresszor szerepkörben. Az első néhány gépet még az USA-ban építették meg, a sorozat többi részét azonban már Japánban, a Mitsubishi, a Kawasaki és a Fuji által gyártott alkatrészekből szerelték össze. A hajtóműveket szintén saját kivitelezésben állították elő az IHI cég üzemeiben.

A Japán Önvédelmi Légierő (Nihon Koku Jietai) alakulatainál a zömmel saját gyártású F-4EJ Phantomok 1973-ban álltak szolgálatba. A gépeket légvédelmi feladatkörre optimalizálták, így elhagyták a csapásméréshez szükséges elektronikai eszközöket, vezetékeket és pilonokat. Beszereztek 14 darab felderítő változatú RF-4E repülőgépet is. Napjainkban is még közel 100 darab, azóta korszerűsített, megnövelt élettartamú sárkányszerkezetű és modernizált fedélzeti rendszerekkel ellátott F-4EJ Kai néven jelölt Phantom van hadrendben, ezek egy része azonban már elektronikai zavaróként üzemel.