Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repülőgép jövőkép a US Navy-nél

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2012. január 24. 10:31

Az amerikai haditengerészet tervei szerint néhány évtizeden belül jelentős változások történhetnek a repülőegységeken belül, melyek nagyban átalakítják majd a mostani képet.

Mindezt egy „Naval Aviation Vision 2012" nevű dokumentumban fejtették ki bővebben, ahol leírták azt is, hogy a jelenlegi repülőegységek gerincét alkotó F/A–18E/F Super Hornet és az EA–18G Growler gépeket 2032-re már el kell kezdeni leváltani újabb típusokkal.

A Super Hornetek leváltására a haditengerészet különböző lehetőségeket mérlegel, így a váltótípus lehet akár pilóta nélküli gép, vagy esetleg olyan, mely opcionálisan üzemelhetne pilótával is. A gépek 2025 környékén érik el az élettartamuk végét, az új típusnak addigra kell üzemképessé válnia. Az EA–18G helyzetéről a dokumentumban kevesebb szó esik, mindössze annyi tudható, hogy 20 év múlva ez a gép is cserére érett lesz, de hogy milyen típus repül majd a jövőben a Growler szerepkörében, azt nem részletezik.

1595930466
Ezeken felül tervben van egy új, repülőgép-hordozóról üzemeltethető, pilóta nélküli felderítő és csapásmérő (röviden: UCLASS) repülőgép integrálása is a hajófedélzetre. Ennek 2018 környékére kéne megvalósulnia, és hordozónként 4–6 gépről lenne szó, melyek a korábbi X–47B programban alkalmazott elemeket és technológiákat is használhatnák.

A felsorolásból természetesen nem hagyható ki az F–35C sem, ezekkel a gépekkel is számol a jövőben a haditengerészet, azonban a merevszárnyú típusok mellett a forgószárnyasok is jelentős vérfrissítésen esnének át.

Az MH–60 típus helyét a jövőben egy teljesen új gép venné át, csakúgy, mint a Fire Scout pilóta nélküli helikopterekét és az MH–53E Sea Dragonokét is, utóbbi esetében a dokumentum szerint a váltótípusnak 2026 kell készen állnia.

A tengerészgyalogság 2032-ig tervez szolgálatba állítani egy pilóta nélküli, utánpótlást biztosító repülőgépet, emellett pedig a teljes távolról irányított drón állományát lecserélné. A Navy a Global Hawk-okat még 2032-ben is üzemeltetné.

A kiképzőegységeknél kisebb lenne a változás, ugyanis a T–6 és T–45C gépek továbbra is üzemelnének a TH–57 helikopterekkel egyetemben, de a T–44 és TC–12B turboprop kiképzőgépek leváltásra kerülnek. A tengerészgyalogság a C–20, a haditengerészet a C–26D és az UC–12 flottát is lecserélné a jövőben, illetve a C–2 Greyhound gépek helyét is egy új típus venné át 2026-tól.

Végül nem feledkeztek meg a Navy-nél szolgáló agresszorokról sem. Az F–5-ösök és F–16-osok helyét a tervek szerint 2025-től venné át a váltótípus.

</p>