Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szent Kristófra emlékeztek a harckocsizók

Szöveg: Szűcs László |  2010. július 27. 12:50

A néhány nappal ezelőtt, július 25-én ünnepelték fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédségben szolgáló, harckocsizó katonák, akik – mint az elmúlt években immár hagyományosan – idén is Tatán gyűltek össze megemlékezni védőszentjükről, Szent Kristófról, akinek kultusza a mai napig nagyon erős a fekete barettet viselő egyenruhások között.

Kristóf – aki a tizennégy segítő szent egyike –, a hajósok és utasaik mellett a harckocsizók védőszentje is. Azon szentek sorába tartozik, akinek létezését történetileg nem lehet egyértelműen igazolni, mégis olyan nagy tiszteletnek örvend, hogy „népszerűségében" sok, történetileg bizonyíthatóan létezett szent előtt áll.

Királyszolgálóból vértanú

1595905215
A legenda szerint nagy termettel, mintegy három és fél méteres testmagassággal megáldott Kristófot az a vágy fűtötte, hogy szolgálatait a leghatalmasabb úrnak ajánlja fel. Először egy király szolgálatába állt, de mert ez félt az ördögtől, otthagyta, és az ördög szolgálatába szegődött. Csakhogy az ördög is félt a kereszt jelétől, így jutott el Kristóf végül is Krisztushoz.

Amikor Krisztust kereste, egy remete azt a tanácsot adta neki, hogy ha Krisztussal akar találkozni, akkor keresztelkedjék meg és legyen a felebarátai szolgálatára. Kristóf megfogadta a tanácsot. Volt ott egy hatalmas folyó, melyen a zarándokok mindig csak nagy félelemmel tudtak átkelni. A remete azt ajánlotta Kristófnak, hogy hatalmas erejét itt állítsa az emberek szolgálatába, azaz ha a folyóhoz érkezik valaki és fél a víz sodrától, segítsen az átkelésben.

Kristóf ezt a tanácsot is megfogadta, készített magának egy kunyhót a folyó partján, abban élt, s egy nagy botra támaszkodva sorra átvitte a folyón az utasokat.

Egy éjjel úgy hallotta, mintha a nevén szólították volna. Egy szegényes külsejű gyermek állt kunyhója előtt, és a segítségét kérte. Kristóf szívesen teljesítette kérését, már csak azért is, mert a kicsi könnyű tehernek ígérkezett hatalmas vállai számára. Amint azonban a folyó közepe felé tartott, a teher mind nehezebb lett, mintha ólmot cipelt volna. Csaknem a víz alá merült a súlya alatt, s minden erejét össze kellett szednie, hogy átérjen a túlsó partra.

Ott azután a kisfiú elmagyarázta Kristófnak a keresztség misztériumát, és azt mondta: ,,ami a válladat nyomta, több volt, mint az egész világ. A Teremtőd volt az, akit áthoztál, én ugyanis az a Krisztus vagyok, aki a leghatalmasabb és akinek szolgálni akartál."

Ezek után az isteni gyermek jutalmul megajándékozta Kristófot a vértanúság koszorújával. Kristóf ezután fáradhatatlanul térítette az embereket, jó szolgálatot tett neki a botja, amely a földbe szúrva menten kizöldült. Nemcsak azok a katonák tértek meg szavára és csodáira, akiket az elfogatására küldtek, hanem az a két szolgálólány is bátran vállalta a vértanúhalált, akiknek a börtönben el kellett volna őt csábítani.

Miután Kristófnak sem a máglya tüze, sem az izzó sisak nem ártott, kirendeltek négyszáz katonát, hogy nyilakkal célba vegyék, de a nyilak egy kivételével megálltak a levegőben. Az az egy a bíró szemébe repült. Végül lefejezték Kristófot, de még a vérében is erő volt: meggyógyult tőle a bíró szeme. (Forrás: www.katolikus.hu)

Kristóf-kultusz a magyar hadseregben

Szent Kristóf kultuszának kialakulása a két világháború között kezdődött meg Magyarországon.
Érdemes megemlíteni azt is, hogy a páncélos eszközök létrejöttével kialakuló új páncélos fegyvernem már az 1920-as években előszeretettel helyezte magát Szent Kristóf oltalma alá.

Több, a kérdéssel foglalkozó tanulmány és publikáció egybehangzó állítása szerint a védőszent befogadása nem erőszakkal történt a harckocsizó katonák körében, hanem szinte „bajtársi kedélyességgel került be a köztudatba." A katonák az áldást nem a fegyverekre, vagy a harcra kérték, hanem arra, hogy a gépkocsizók és a harckocsizók, mindennapi feladataik teljesítéséből, emberségüket megtartva, épségben térhessenek haza.

1595905216
 

Mindezek mellett a páncélos katonák között kialakult néhány olyan szokás is, amelyek Szent Kristóf kultusza jegyében születtek. Az egyik ilyen a Szent Kristóf kassza története, amelynek hagyományát a Ludovika Akadémia páncélos hallgatói teremtették meg. A pénzalapot különböző büntetési tételekkel növelték. Például, aki elkésett a tiszti étkezdéből, az a rangidős tiszt előtt köteles volt a perselybe a saját rangjának megfelelően kirótt büntetést megfizetni. Ugyancsak büntetést fizetett az is, aki a kiképzési foglalkozásokon vétett. Feljegyzések szerint, aki a gépjárművezetői kiképzés során „recsegve váltott sebességet", vagy elfelejtette az irányjelzőt használni, annak fizetnie kellett. A Szent Kristóf kasszában összegyűlt pénz fedezte a közösségi programokat, de ez az összeg adta az alapját a különféle támogatásoknak is.

Virágh Béla mérnök alezredes „Katonai képességek – védőszentek" című írása szerint, Szent Kristóf kultuszához tartozott a Ludovika Akadémián használt Kristóf-domb elnevezés is. Az akadémián a harckocsizó képzéshez tartozó terep legmagasabb pontját illették ezzel a névvel, itt zajlott például a technikai kiképzés egyik versenye, a páncélos öttusa is. A versenyen induló végzős évfolyam résztvevői kapták a „Szent Kristóf plakettet".

Büszkék a védőszentjükre

Az elmúlt években végrehajtott átszervezések következtében a mai Magyar Honvédségben már csak kis létszámmal van jelen a harckocsizó fegyvernem. A tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár Harci Támogató Zászlóalján belül működő harckocsi század az egyetlen alegység, amelynek katonái még a tankosok hagyományos, fekete barettjét viselik.

Mint azt Hattyár István őrnagy, a zászlóalj megbízott parancsnoka (aki maga is harckocsizó szakon végzett a katonai főiskolán) a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: a Magyar Honvédségben napjainkban szolgáló harckocsizó katonák – illetve természetesen azok is, akik korábban „tankosok" voltak, ám az átszervezések következtében más fegyvernemekhez kerültek –, büszkék a Szent Kristóf kultuszra, amely egészséges fegyvernemi szellemiséget, büszkeséget teremtett, és a mai napig a harckocsizó katonák összetartozását jelképezi. A főtiszt szerint Szent Kristóf legendája még 2010-ben is nagyon népszerű a tankosok között.

1595905216
 

Hattyár őrnagy elmondta azt is, hogy a Klapka György Lövészdandár harckocsi százada tizenöt, T–72 típusú harci eszközzel van felszerelve. A Magyar Honvédségben, Tatán kívül, csak az MH Központi Kiképző Bázison és a várpalotai székhelyű MH Bakony Harckiképző Központban (BHK) találunk „lánctalpas szörnyetegeket". Szentendrén összesen hat darab T–72-essel végzik az állomány kiképzését.

Vokla János alezredestől, a BHK parancsnokhelyettesétől megtudtuk, hogy az alakulat ellenerő századában található harckocsi szakasz két tűzpárral, azaz négy darab T–72-es harckocsival rendelkezik. Az alezredes egyébként maga is harckocsizó, 1990-ben avatták tisztté. Kérdésünkre hangsúlyozta: már főiskolai hallgató korában beléjük sulykolták, mit is jelent egy harckocsizónak Szent Kristóf kultusza. Ez a szellemiség pedig a mai napig is él benne.

Minden évben megemlékeznek

A Magyar Honvédség harckocsizó katonái minden évben, Szent Kristóf napja környékén összegyűlnek a tatai Klapka György Laktanyában, amely egykoron a fegyvernem egyik fellegvára volt. Az elmúlt esztendőkben hagyománnyá vált, hogy a kaszárnya udvarán emlékműként kiállított T–34-es harckocsi betontalapzatára helyezett márványtábla megkoszorúzásával emlékeznek meg a fegyvernemi napjukról.

Idén, július 23-án rendezték meg az ünnepséget, amelyen a jelenleg is aktív állományú tatai és várpalotai harckocsizó katonák mellett ott voltak azok is, akik már nyugállományba vonultak, illetve az átszervezések következtében elszakadtak korábbi fegyvernemüktől, de a szívükben a mai napig tankosnak tartják magukat.

1595905216
 

Fotó: Archív