Szuperszonikus filmsztár
A Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2023. augusztus 12. 17:47A Grumman által az amerikai haditengerészet számára kifejlesztett negyedik generációs, két hajtóműves, szuperszonikus, változtatható szárnynyilazású F–14 Tomcat vadászrepülőgép első repülésére 1970-ben került sor, szolgálatát pedig négy évvel később kezdte meg a USS ENTERPRISE (CVN-65) fedélzetén, felváltva a McDonnell Douglas F–4 Phantom II-eseket. A katonai légi járművek között kivívott kultikus státuszát mindazonáltal inkább a különböző nagy sikerű hollywoodi produkciókban történt feltűnésének köszönheti, semmint a légi harcokban mutatott teljesítményének.
A hordozófedélzeti üzemeltetésre kialakított kétüléses, levegőben utántölthető, a tengerek, óceánok feletti légi fölény megszerzésére, illetve a flottacsoportok oltalmazására optimalizált F–14-es megítélése szerfölött ellentmondásosan alakult. A fejlesztésére fordított költségek az 1970-es évek legdrágább gépévé tették, ráadásul üzemben tartása is komoly összegeket emésztett fel, igaz a szolgálatba állítását követő évtizedekben szinte folyamatosan korszerűsítették, felhasználási körét bővítették. Külön említést érdemel az analóg elektronikára épülő AWG–9 típusú tűzvezető rendszere; a rádiólokátor hatótávolsága elérte a 210 kilométert, 160 kilométerig 24 légi jármű egyidejű követésére volt képes, s a segítségével egyszerre hat ellenséges célpontra lehetett csapást mérni. Ehhez a gép személyzetének egy rendkívüli eszköz, az amerikai haderő egyetlen nagy hatótávolságú, egyben a világ első aktív lokátoros önirányítású légiharc-rakétája, az AIM–54 Phoenix állt rendelkezésére. A kizárólag a Tomcat által használt fegyver ugyanakkor nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért 2004-ben kivonták a rendszerből.
További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 11-én, pénteken megjelent számában!