Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Víztartályok” két világháborúban

4. rész

Szöveg: Mészáros József |  2021. január 31. 14:45

A kezdetben víztartályoknak – angolul: tank – álcázott harckocsik ázsiója, igazán a harmincas évek közepére növekedett odáig, hogy az akkor még egymás mellett békében éldegélő nemzetek hadvezetésében sorra felmerült egy nehéz harckocsi hadrendbeállításának gondolata. Mintha mindegyikük tisztában lett volna azzal, hogy az első világháborút lezáró békefeltételek csak kényszerű tűzszünetet generáltak a szemben álló felek között...

Természetesen, a szovjet hadvezetésnek is egyszer csak eszébe jutott – 1935-ben –, hogy milyen jól jönne egy nehéz harckocsi, mert hát ki tudja… A hadügyi vágyakozás hamarosan testet öltött a különböző kísérleti modellek legyártásában: volt köztük egytornyú, kéttornyú, négytornyú, sőt, több. Mindezek a legkülönfélébb súlyban és fegyverzettel ellátva.

KV-1

KV-1

1939-re megszületett az első szovjet nehéz harckocsi immár sorozatban gyártható változata, a KV-1. Nevét Kliment Vorosilovról kapta (Sztálin természetesen megsértődött) és ha ezer sebből vérzett is a konstrukció, az oroszoknak kifejezetten jól jött Lengyelország és Finnország lerohanásakor. Leginkább azonban akkor vették hasznát, amikor az addigi orosz-német fegyverbarátságnak vége szakadt és Hitler 1941-ben megtámadta a Szovjetuniót.

A német Panzer III és a szovjet KV-1 különösebb erőlködés nélkül bánt el a kivont karddal rájuk rontó lengyel huszárokkal, a géppuskás lovasfogatokkal és egyéb harci szekerekkel, ám amikor 1941 nyarán immár egymással kerültek szembe, változott a kép. A KV-1 mind páncélzatban, mind pedig tűzerőben messze felülmúlta az akkori német páncélosokat, a Panzer III-at illetve IV-et. Mozgékonyságban ugyan alulmaradt velük szemben, de arra ott volt a szovjeteknek a T-34-es.

A KV-1 nem csak 30-90 milliméter vastagságú páncélzatával és 76,2 milliméteres ágyújával múlta felül a korai német lánctalpasokat, de a világon először ebbe a tankba építettek dízelmotort – ami nagyban csökkentette a fogyasztást és növelte a hatótávolságot (250 kilométer) a benzinmotoros változatokkal szemben. A 12 hengeres, 600 lóerős vízhűtéses motor ráadásul rendkívül megbízhatóan működő, számos technikai újdonságot felvonultató szerkezet volt, leszámítva azt a tulajdonságát, hogy a KV-1 közel 45 tonnájához teljesítménye nem mindig volt meggyőző. Így aztán – miként később a németek is tették a Tigrissel – az alulmotorizált, dögnehéz harcjárművet előszeretettel ásták be rejtett tüzelőállásba.

Keskeny és rossz minőségű üveggel bíró látórések nehezítették az ötfős személyzet esélyeit a harcban, a „fegyvertárs” T-34-esekkel pedig nagyon nehéz volt kombinált hadműveletekbe vonni, lévén terepen legfeljebb 15 kilométer/órás sebességével, képtelen volt lépést tartani nála sokkal gyorsabb társával.

A KV-1 meglehetősen hamar lekerült a napirendről, négy változatából 1942-ig mindössze 3200 darabot gyártottak, ami a szovjet gyártókapacitás és angolszász nyersanyag-utánpótlás ismeretében – nem sok.

T-34

T-34

Miként a németeknél a Párduc, úgy a szovjeteknél is egy közepes harckocsi bizonyult a háború legjobbjának, jelesül, a T-34-es. Első, 76 milliméteres löveggel felszerelt változata – T-34/76 – már 1941-ben ott volt a csatatereken és aprította a nála minden tekintetben gyengébb Panzer III-asokat. Ha elmondhatjuk, hogy a KV-1 inspirálta a Tigrist, akkor tegyük hozzá bátran, hogy a Párducot pedig a T-34/76 ihlette. Döntött, 45-55 milliméteres páncélzata kitűnően ellenállt a korai Panzerek ágyúinak, korszerű és takarékos, 520 lóerős dízelmotorja pedig – változattól függően – 250-330 kilométeres hatótávot tett lehetővé; terepen 25, szilárd úton 55 kilométer/órás sebességgel. Sebességváltója négy előremeneti és egy tolató fokozattal rendelkezett. Kuplungfékes kormányzása nagy gyakorlatot igényelt, és amennyire nehézkes volt, olyannyira népszerűtlen is a pilóták körében. Az öntött torony, teljes egészében hegesztett páncéltest és az amerikai J. Walter Christie által kitalált zseniális futómű is hozzájárult ahhoz, hogy a T-34 – dacára a kuplungfékes kormányzásnak – a szovjetek sikertankjává váljék.

Az oroszok persze, sejtették, hogy a németek válasza nem késlekedik sokáig, ezért villámgyorsan megterveztették a lehetséges utódot: a T-43-at. Számos gyermekbetegsége és a felmerülő gyártási nehézségek okán a modellt elvetették, mindössze a tornyát és 85 milliméteres fő fegyverzetét hasznosították – egy T-34-esre applikálva. Az eredmény a T-34/85 lett, nagyon hosszú, szájfék nélküli ágyúcsővel. Ez utóbbi tulajdonsága tüzeléskor nagyméretű hátrasiklást eredményezett, így a 85-ös verzió lényegesen nagyobb tornyot kapott, mint a 76-os. Ennek azonban előnye is volt: az immár három személynek is kényelmes toronyban, a parancsnok mentesült a tüzéri feladatok alól – ez pedig jóval gondosabb célzást tett lehetővé. Erre, a nem túl korszerű szovjet célzóberendezések ismeretében, szükség is volt. Az üzemanyagtartály 810 literesre bővült, ám a főfegyverbe szánt gránátokból továbbra is keveset, mindössze 35 darabot lehetett a torony padlójára pakolni. A másodlagos fegyverzet két darab 7,62-es gépfegyverből állt, 2000-2700 lőszer-javadalmazással.

A T-34-esből a második világháború alatt több mint 55 ezer darabot gyártottak, míg a világháborút követően további harmincezret. Néhány országban még a ’90-es években is rendszerben állt.

Sherman-Tank

Sherman

És akkor a végén lássuk az amerikai lánctalpasokat. Talán csak a betűkkel való takarékoskodás eredménye, hogy egy ennyire sokféle változatban és „összetételben” gyártott tankot mindössze egy néven emlegetnek. A Sherman-ek esetében nem pusztán a tűzerőt vagy a páncélzatot érintő változtatásokat hajtott végre az Amerikai Egyesült Államok hadiipara, de szinte az utolsó csavarig variálták ezt az elképesztő mennyiségben – 1942-45 között jóval több mint ötvenezres darabszámban – gyártott tankot. Csak az M4 Sherman 4 változatból többet gyártottak a háború alatt, mint a létező összes német páncélosból, együttvéve. Ennek fényében érthető hát, miért nem tették különösebben próbára az amerikai gyártókapacitást az olyan ütközetek (például, a Goodwood-hadművelet során), melyekben esetenként 400 (!) darab Shermant is kilőttek a német harckocsik. Voltak, akik úgy vélekedtek, a németek nem tudnak annyi repeszgránátot gyártani, mint ahány Shermant az amerikaiak…

Bár az USA páncélos-ikonjának egyik változata sem reménykedhetett a győzelemben, ha szembekerült egy Párduccal, vagy Tigrissel – mindazonáltal nagyon sokoldalú, vasúton könnyen szállítható, keskeny felépítése, fordulékonysága révén városi csatározásokban ideális, mászóképességben verhetetlen, 30 tonna körüli összsúlyú, közepes tank volt. A megszámlálhatatlan változat és kivitel ellenére, a közel három méter magas felépítés, és a jellegzetes sziluett messziről felismerhetővé tette. Páncélzata 17-180 (!) milliméteres vastagsággal bírt (kiviteltől függően), futóműve ahány annyiféle – még kétéltű kivitelek is léteztek –, a motorok változatossága fentiekhez hasonlóan, minden igényt kielégítő kínálatot garantált. A Sherman-ben lehetett 400 lóerős Continental benzinmotor, dízelmotor, repülőgép csillagmotor, Ford, GM, Chrysler, vagy Caterpillar motor. Az ágyú lehetett 75-ös, 76,2-es, vagy 105 milliméteres. A másodlagos fegyverzet viszont – szinte – minden esetben két darab 7,62-es géppuskából, és egy, a torony tetején ülő Browning 12,7 milliméteres nehézgéppuskából állt. Ez utóbbi nagy létszámú élőerő ellen éppúgy használható volt, mint falbontásra.

A viszonylag olcsón előállítható Sherman-ek hasonló történelmi pályafutást tudhatnak magukénak, mint az orosz T-34-es: jóval a második világháborút követően is hadrendben álltak a világ számos országában; és bizony nem egyszer egymásra is tüzet nyitottak az egykori szövetséges „víztartályok” a 60-as, 70-es évek távol-keleti csetepatéiban.

Négyrészes sorozatunkban nem vállalkozhattunk arra, hogy az első és második világháború valamennyi harckocsi-típusáról szót ejtsünk. Reméljük azonban, hogy az ikonikus típusok mindegyikét sikerült többé-kevésbé bemutatnunk.

Természetesen, mi magyarok is „belekóstoltunk” a fegyvernem tervezésébe-gyártásába, ám erre korábbi sorozatunk már kellő mennyiségű és részletességű információval szolgált olvasóink számára.

(Vége!)

Kapcsolódó cikkek