Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Stayin’ Alive!

Újraélesztés német dolgozat előtt

Szöveg: Burillák Marcell | Fotó: Tischler Zoltán |  2024. március 1. 10:00

Az utóbbi hónapokban miskolci és budapesti honvéd kadétok széles körben ismertté vált életmentő akciói bizonyították, hogy az elsősegély-oktatás szó szerint létfontosságú. Aki legalábbis olyan kézzel fogható, emberközeli foglalkozásokon vesz részt, mint a miskolci Diósgyőri Gimnázium Honvédelem tárgyat hallgató diákjai, életre szólóan megjegyzi az alapvető anatómiai ismereteket és biztos kézzel hajt végre újraélesztést.

Tíz gimnazista állt február 29-én reggel rendhagyó honvédelem órájukra várva a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház SKILL-II. Laborjának kapujában. Annál a laboratóriumnál, ahol többek közt egyetemisták gyakorolnak valódi orvosi eszközökön, élethű babákon és szimulátorokon. Az egész országban összesen húsz olyan felszereltségű műhely működik, mint ahol a tizenegyedikes gimnazisták kaptak a megszokottnál lényegesen részletesebb egészségügyi és segítségnyújtási ismereteket.

„Eddig jobbára elméleti anyagot tanultak a honvédelem tantárgy keretében. Sorra vettük az állampolgári ismereteket és a haditechnikai eszközöket, beleértve az új haderő-beszerzési eszközöket is” – mesélt a tanév első félévének tematikájáról Kocsis Gábor András százados, katona oktató, az MH 2. vitéz Vattay Antal Területvédelmi Ezred beosztott tisztje.

A diákok között egyértelműen a Leopárdok aratták a legnagyobb sikert az őszi félévben. „A harckocsik bemutatója volt az órák legemlékezetesebb része, bár a lőelméletet is nagyon színesen, képekkel és prezentációval adta elő a tanár úr” – mondta Kollár Viktória tanuló. Mások a gyors sebkötözést és vérzést elszorító fogásokat emlegették korábbi óráikról. Ilyen téren gyarapították tovább tudásukat a miskolci kórház gyakorlóépületében is.

20240229_Miskolc_újraélesztés_TZ (1)_

Dr. Almássy Sándor főorvos megvilágította a tanulók számára az újraélesztés teljes folyamatát, kezdve a probléma észlelésétől egészen a mentő helyszínre érkezéséig. Mint a mentők hivatalos oktatóvideóiban is tanácsolják, a miskolci laborban is a „Stayin’ Alive” című sláger ritmusára gyakorolták a kadétok a mechanikus mellkaskompressziót, vagyis az újraélesztést egy élethű babán. A főorvos nem győzte hangsúlyozni a gyakorlat fontosságát, hiszen a mai technológiai körülmények között jó eséllyel megmenthető volna a legtöbb áldozat. Márpedig az adatok riasztók, megközelítőleg minden ötödik férfi szívprobléma miatt hal meg. A Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi éves jelentése alapján pedig összesen 136 ezerből 31 ezer ember életéért felelős infarktus vagy hasonló szívelégtelenség.

„A XXI. században egyszerűen nem történhetne ennyi infarktusos halálesetet. A legnagyobb baj, hogy a helyszínen lévők nem hívnak azonnal mentőt és a kiérkezésig sem tudják pontosan, hogyan segítsenek” – fogalmazott a laboratórium vezetője. Felhívta a figyelmet, ne féljünk hozzáérni a sérülthöz és a mentők beavatkozásáig szüntelen igyekezzünk nyomásainkkal vért pumpálni az agyba.

A laikus újraélesztés persze erőt próbáló feladat, hiszen 5-7 centi mélyre kell benyomni az ember mellkasát, amit törvényszerűen bordatörés kísér. „Én nem sportolok, így 1-2 percig bírtam csak a lökéseket. Az agyhalál beálltáig viszont 4-5 perc telik el, ráadásul a protokoll szerint egészen a mentők érkezéséig próbálkozni kell, tehát minél izmosabb az ember, annál jobb” – mondta Fajta Levente tanuló. „Elég fárasztó volt. Nagyjából két percenként váltogattuk egymást a csoport többi tagjával, mert nem bírtuk tovább” – tette hozzá osztálytársa, Kollár Viktória.

20240229_Miskolc_újraélesztés_TZ (9)

Később a légutak anatómiája került terítékre. A diákok kivetített kameraképen láthattak orrtól tüdőig tartó tükrözést, illetve – még ultrahangos bemutató előtt – elsajátították a katéter és a stent (szívkoszorúér tágító eszköz) szakszerű felhelyezését. A leglátványosabb elemet azonban az oktatás végére tartogatták, amikor VR-szemüveg segítségével vizsgálták egy próbababa belső szerveit.

„Szerintem nagyon fontos, hogy mindenkinek legyen megfelelő alapismerete vészhelyzet esetén, amikor mondjuk újra kell éleszteni valakit, de leginkább a virtuális vizsgálat nyűgözött le. A szemüveg rávetített a babára 3D-s anatómiai ábrákat, így színesen láttuk például a szív és a tüdő működését” – sorolta élményeit Czecze Hunor tanuló.

Amilyen eseménydús volt, olyan gyorsan telt el a gimnazisták csütörtök reggeli dupla honvédelem órája, a német szódolgozatra ugyanis vissza kellett érniük az iskola épületébe. Kocsis Gábor András százados távozás előtt még röviden összegezte az előttük álló feladatokat. „Ma elkezdtük a tanterv gyakorlati részét, amivel a tavaszt töltjük majd. Az egészségügyi foglalkozások után térképismereti-térképhasználati és túlélési ismeretek következnek, valamint erdei túrát tervezünk az osztállyal.”

Címkékéletmentés
Kapcsolódó cikkek
kadetok_index

Életmentő kadétok

2023. október 14. 8:02

_SNJ1470

Életmentő kadét

2024. január 18. 8:37