A világ legnagyobb repülőgépe Mazar-e Sharifban
Szöveg: honvedelem.hu | 2013. május 30. 13:28Magyarországhoz hasonlóan más nemzetek is megkezdték az Afganisztánban szolgáló erők csökkentését, az anyagok, eszközök hazacsoportosítását.
A szállítási módok közül a legbiztonságosabb a légi szállítás. Mivel még a legnagyobb európai nemzetek sem rendelkeznek megfelelő kapacitással, ezért civil cégekkel (főleg volt Szovjet utódállamokból) kötött szerződésekkel biztosítják a megfelelő szállítókapacitású légi eszközt. Május 26-án ebből a célból érkezett a Mazar-e Sharif-i repülőtérre a világ legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225.
Az An–225 Mrija a kijevi Antonov tervezőirodában az 1980-as évek második felében kifejlesztett szállítórepülőgép 640 tonnás maximális felszálló tömegével jelenleg a világ legnehezebb repülőgépe, amely maximálisan 250 tonna hasznos teher szállítására képes. Fizikai méreteit tekintve ugyancsak a legnagyobb jelenleg üzemelő repülőgép, mindössze egy üzemelő és egy részben megépített példánya van, ez utóbbit a közeljövőben üzemképes állapotba akarják hozni.
Az An–225-t a szovjet űrprogram kiszolgálására fejlesztették ki. Elsődleges feladata a Buran űrrepülőgép és az Enyergija hordozórakéta részegységeinek a szállítása volt.
A repülőtéren sokan csak azért nem aludtak, hogy tanúi lehessenek az óriásgép leszállásának. A közel 90 méteres szárnyfesztáv miatt a repülőteret le kellett zárni, így is a külső hajtóművek szabályos homokvihart okoztak.
A számos konténer mellett a 60 tonnás BPz3 „Büffel" páncélozott vontató szinte eltűnt a repülőgép gyomrában.
A gyors, és szervezett berakást követően az óriásgép nagy porfelhőt verve elhagyta Afganisztánt.
A Mazar-e Sharif-i és Kunduzi repülőtéren jelenleg három magyar légi irányitó, és két reptéri anyagmozgató szakember szolgál.