Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hangártúra

Szöveg: Trautmann Balázs |  2012. június 12. 9:28

A légierő helikopteres szakemberei – műszakiak és hajózók egyaránt – a helikopterekkel szeretnek leginkább foglalkozni. Legyen szó valódi vagy akár virtuális helikopterekről – márpedig Kabulban mindkettő igen nagy számban fordul elő. Ottjártunkkor a műszaki mentorokkal látogathattuk végig a hangárokat, munkahelyeket, sőt eljutottunk a négy szimulátort rejtő épületbe is.

1595937131
A hazai üzemeltetésnek megfelelően itt is szakáganként történik a helikopterek rendszereinek karbantartása, javítása, s persze itt is vannak a hangárban, illetve a „betonon" dolgozó szakemberek. Az újonnan érkezőket − csakúgy, mint a hajózók esetében − itt is a 6. váltás búcsúzó katonái mutatták be mind a mentorálandó afgán műszakiaknak, mind a partnernemzetek szakembereinek. Kihez milyen problémával lehet fordulni, ki miben tud hatékonyan és a helyi viszonyokhoz képest gyorsan segíteni – létfontosságú információk, tapasztalatok ezek, melyeket a légi kiképzést támogató csoport (Air Mentor Team, AMT) állománya minden alkalommal átad a beérkező váltócsapatnak.

A műhelyek felszereltsége jónak mondható. Bár európai fülnek furcsán hangzik, Afganisztánban rengeteg idő van: más a ritmus, de a cél ugyanaz, a repülések biztonsága,minél több repülhető helikopter biztosítása. Az EMO-s (elektromos, műszer, oxigén) beosztásúak között találkoztunk már az afgán légierőben szolgáló nővel is. Körülbelül egy hónapja több hölgy érkezett a műszakiakhoz, amerikai támogatással. Számukra még a betanulás időszaka tart, mint ahogyan azt mi is láthattuk a műhelybe betoppanva.

1595937133
A két hangár előtti állóhelyeken sorakoznak az AMT által használt Mi–35-ös harci helikopterek. Az átépített forgószárnyasok jó műszaki állapotban vannak, de nem kerülhetik el az afgán környezet hatásait. A homok, a hőség próbára teszi még a sokat eltűrő orosz technikát is, s persze ehhez hozzá kell számítani az afgán partnerek eltérő munkamódszereit is. Az önállóság pedig egyre nő: az amerikai partnerek például már csak figyelnek és ellenőriznek, a napi munkavégzésben, a javítások, karbantartások elvégzésében már nem vesznek részt.

A valódi helikopterek mellett lehetőség van a Mi–17-es szimulátor használatára is. A jókora hidraulikus munkahengerekkel mozgó, valódi Mi–17-es fülkéből épített rendszert hetente háromszor használhatják a magyar AMT tagjai.
Az afgán elsőpilótákkal komplex repülési feladatokat, vészhelyzeti eljárásokat is lehet már gyakorolni, míg a másodpilótákra és a kiképzés alatt álló elsőpilótákra még egyszerűbb feladatok jutnak, több figyelemmel, segítséggel.

A géppel elsősorban Kabul repülőterén és a környező területek pontosan modellezett virtuális mása felett repülnek a magyar és afgán hajózók, ám lehetőségük van más repülőterek használatára is. A virtuális légi forgalom mellett akár „rossz fiúk" is feltűnhetnek a terepen és a szimulátor kivetítőjén, infravörös irányítású, vállról indítható közeli hatótávolságú rakétákkal felszerelve. Nem véletlenül, hiszen Afganisztánban ez tényleges fenyegetést jelent a helikopterekre és hajózóikra.

1595937133

 Fotó: Dévényi Veronika

További képekért kattintson galériánkra!