Hangártúra
Szöveg: Trautmann Balázs | 2012. június 12. 9:28A légierő helikopteres szakemberei – műszakiak és hajózók egyaránt – a helikopterekkel szeretnek leginkább foglalkozni. Legyen szó valódi vagy akár virtuális helikopterekről – márpedig Kabulban mindkettő igen nagy számban fordul elő. Ottjártunkkor a műszaki mentorokkal látogathattuk végig a hangárokat, munkahelyeket, sőt eljutottunk a négy szimulátort rejtő épületbe is.
Galéria
A műhelyek felszereltsége jónak mondható. Bár európai fülnek furcsán hangzik, Afganisztánban rengeteg idő van: más a ritmus, de a cél ugyanaz, a repülések biztonsága,minél több repülhető helikopter biztosítása. Az EMO-s (elektromos, műszer, oxigén) beosztásúak között találkoztunk már az afgán légierőben szolgáló nővel is. Körülbelül egy hónapja több hölgy érkezett a műszakiakhoz, amerikai támogatással. Számukra még a betanulás időszaka tart, mint ahogyan azt mi is láthattuk a műhelybe betoppanva.
A valódi helikopterek mellett lehetőség van a Mi–17-es szimulátor használatára is. A jókora hidraulikus munkahengerekkel mozgó, valódi Mi–17-es fülkéből épített rendszert hetente háromszor használhatják a magyar AMT tagjai.
Az afgán elsőpilótákkal komplex repülési feladatokat, vészhelyzeti eljárásokat is lehet már gyakorolni, míg a másodpilótákra és a kiképzés alatt álló elsőpilótákra még egyszerűbb feladatok jutnak, több figyelemmel, segítséggel.
A géppel elsősorban Kabul repülőterén és a környező területek pontosan modellezett virtuális mása felett repülnek a magyar és afgán hajózók, ám lehetőségük van más repülőterek használatára is. A virtuális légi forgalom mellett akár „rossz fiúk" is feltűnhetnek a terepen és a szimulátor kivetítőjén, infravörös irányítású, vállról indítható közeli hatótávolságú rakétákkal felszerelve. Nem véletlenül, hiszen Afganisztánban ez tényleges fenyegetést jelent a helikopterekre és hajózóikra.
Fotó: Dévényi Veronika
További képekért kattintson galériánkra!