Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Julius Caesar és Szent Patrik is élvezte a kalózok vendégszeretetét

Szöveg: Kecskeméti József |  2009. május 2. 15:29

Az elmúlt hónapok eseményei kapcsán ismételten a figyelem középpontjába került a tengeri kalózkodás, ami végigkísérte az emberiség jóformán teljes történetét, és kortól függetlenül mindig jó megélhetést biztosított művelőinek, sőt, nem mellékesen a világ művészetét is megihlette.

Szinte felsorolhatatlan, hány szerzőt ihletett meg a vadromantikus kalózlét. Vélhetően mindannyiunk meghatározó élménye lehetett Long John Silver története, melyet Robert Louis Stevenson vetett papírra. A Kincses sziget számos feldolgozást megélt. A női olvasók is megtalálhatják a maguk örömét a könyvekben: Daphne du Maurier regénye, A francia kalóz szeretője éppúgy romantikus szálakat tartalmaz, mint Janus Meissner Jan Marten kalóz regényes históriája című regénye, bár ez utóbbi tán közelebb áll a történelmi tényekhez. A filmek sora is végtelen. A történelmet némiképpen szabadon értelmező, ám mégis csak a tényeken alapuló Kapitány és katona épp úgy ide tartozik, mint A Karib-tenger kalózai trilógia, vagy éppen a Feketeszakáll szelleme című vígjáték. Sőt. Jules Verne hőse, Nemo kapitány is afféle ökokalóz volt. Számos rajzfilm is született a témában, sőt Japánban két – mondhatni kultikus – manga és anime sorozat is készült: a Black Lagoon és a One Piece.

Az egyik legősibb foglalkozás

Az angol pirate elnevezés összetett szó: első részét latin (pirata) és görög (peira) eredetű szavak adják, amik nagyjából annyit jelentenek, hogy útonálló. A második részt (attempt, experience) már az angolok tették hozzá, s így alakult ki a „mesterség" XVII-XIX. században gyakran használt elnevezése, a pirate, ami átvitt értelemben annyit tesz, mint „szerencsét találni a tengeren". A legkorábbi kalóztámadásokról ugyanakkor jóval korábbról, a Kr.e.13. századból származnak dokumentumok. A támadásokat főként az Égei- és a Földközi-tenger térségében élő népek ellen követték el. A kalózokat ekkoriban két görög törzs, a tirrének s a trákok adták, akik a görög terjeszkedésnek ellenálló Lemnosz szigetén találtak menedéket. Ahogy teltek az évek, egyre-másra alakultak ki a mediterrán térség kalózállamai, mint például a hírhedt illírek alkotta közösség, melyek már a Római Birodalom kereskedelmét is veszélyeztették.

Krisztus előtt 75-ben az fiatal Julius Caesart is foglyul ejtették a kilikai kalózok, akit egy ideig a Pharmakoszon tartottak fogságban. Szabadulásáért 20 talentum aranyat követeltek, amit később ötvenre emeltek – a feljegyzések szerint azért, mert az ifjú Julius Caesar felháborodott azon, hogy csak 20 talentumot ér a szabadsága. Kiszabadulása után egyébként Julius Caesar flottát toborzott, s felszámolta egykori elrablói bázisát. Az első, kalózkodás elleni törvény is ebből az időből származik. Időszámításunk előtt 67-ből származik a Gabinius-törvény, mely Pompeius Magnust hatalmazta fel a kalózok elleni küzdelemmel, s a búvóhelyeik felszámolásával. Pompeius Magnus ezt három hónap alatt meg is tette: sorra buktak el a kalózállamok, így a hírhedt Illíria is.

Rettegett az egész világ

A kalózkodás súlypontja a III. században áttevődött a Márvány- és Fekete-tengerre. Ekkor már gót és herul kalózok fosztogatták a hajókat. Nem csak hajók estek áldozatul a fosztogatásnak. Szintén gót kalózok rontottak Ciprusra és Krétára is. A hadjáratokon nem csak mérhetetlen gazdag zsákmányra tettek szert, de ezerszám ejtettek foglyokat is. Mindezek ellen hatékonyabban kellett fellépni, ezért a Classis Britannica (a Római Birodalom egy haditengerészeti flottája) élén a gall Carausiust bízták meg azzal, hogy számoljon le a kalózokkal, s biztosítsa a szabad hajózást a La Manche-csatorna térségében. A korabeli dokumentumok szerint nem kisebb személyiséget is foglyul ejtettek kalózok, mint Szent Patrikot. Írország védőszentjét az ír kalózok 14-16 éves kora körül hurcolták el, s hat éven át tartották rabszolgasorban.

A kora középkor egymással vívó nemzetállamai kedveztek a kalózkodásnak. A vikingek a IX. századtól a XI. századig uralták a tengereket. Kalandozásaik során nem csupán Nyugat-Európa tengerparti városait támadták, de a szárazföld belsejét sem kímélték. A vikingek egészen Sevilláig eljutottak kalandozásaik során. Nem csupán Európát veszélyeztették, de Észak-Afrika partjaiig is eljutottak. Mindeközben a Földközi-tengeren a muszlim kalózok uralkodtak. Dél-Franciaország és Észak-Itália partjainál pedig saját hadikikötőket alapítottak. A főként szaracénok alkotta kalózok 846-ban még Rómát is elfoglalták, sőt a Vatikánt is megostromolták. A X. században az arab kalózok az egész mediterrán térséget lerohanták és rettegésben tartották. A XIV. században pedig Velence krétai helytartója rákényszerült, hogy arra kérje a velencei flottát, hogy állandóan járőrözzenek a térségben.

Ugyanakkor nem csak Európa rettegett. India térségét éppúgy fosztogatták a kalózok, mint Kelet-Ázsiát. Az európai kalózok előszeretettel zaklatták a mekkai zarándoklat résztvevőit. A XVIII. században egy bizonyos Kanhoji Angre uralta a tengereket Mumbaitól Goáig. Kelet-Ázsiában a kínai kalózok rabolták ki a védteleneket. A XIX. századra a kalózkodás már jelentős gazdasági károkat okozott Kínának. Az 1800-as évek elején az egyik leghíresebb vezér, Zheng Ji és felesége Zheng Ji Sao által alapított kalózkolónia már tízezernél is több embert számlált. A berber kalózok Kelet-Afrika partjait uralták. Becslések szerint ők egymilliónál is több európait ejtettek foglyul, s adtak el rabszolgának a XVI. és a XIX: század között. A karibi térségben a XVI. és a XVIII. század között volt a kalózkodás aranykora. Jean Fleury egy alkalommal például a Mexikóból Spanyolországba tartó és az azték kincseket szállító gályát rabolta ki. Alig 15 év alatt egyébként 500 spanyol és portugál hajót fosztottak ki kalózok. Itt tevékenykedett egyebek mellett Henry Morgan és a Feketeszakáll néven elhíresült Edward Teach.

Megérte kalózkodni

Bár a kalózhajókon szigorú hierarchia uralkodott, azért mégis csak törekedtek valamiféle egyenlőségre. Ezt mutatja, hogy a szállásmestereknek a legtöbb hajón vétójoga volt a kapitánnyal szemben. A hierarchia elsősorban azt volt hivatott eldönteni, hogy ki milyen mértékben részesedik a rablott javakból. A legértékesebbnek egyébként az orvosi szállítmányok, a gyógyszerek számítottak. Egy-egy ilyen rakomány akár 300-400 fontot, mai áron számolva körülbelül 470 ezer fontot is hozhatott a konyhára. A legendákkal szemben a kalózok nem rajongtak az ékszerekért. Egyrészt általában nem voltak tisztában az értékükkel, másrészt ahhoz, hogy felosszák a zsákmányt, még el is kellett adniuk. A kalózkapitányok egyébként általában két részt tartottak meg a zsákmányból, és többnyire ugyanennyi jutott a szállásmestereknek is. A legalább két éve a hajón szolgáló legénység egy résszel gazdagodott. A legsikeresebb kalózhajók legénysége élete során legalább egyszer számíthatott 1000 fontnyi (mintegy 1,7 millió dollár) fizetségre. A legnagyobb összeget 1692-ben Thomas Tew fizette ki, miután egy indiai hajót zsákmányolt 1692-ben: az egyszerű legénység javadalma 3000 fontra (mai áron 3,5 millió dollárra) rúgott. A kapitány része ennek két és félszeresét tette ki. A brit haditengerészetnél ekkoriban a kapitányok fizetése havi 8,8 font volt.