Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Névadójuk emléke előtt tisztelegtek

Szöveg: Galambos Sándor |  2015. április 30. 7:15

Szentgyörgyi Dezső élete, hivatástudata és bátorsága utat mutat, erőt ad nekünk ahhoz, hogy ott folytassuk, ahol ő abbahagyni kényszerült, és ugyanolyan kitartással, elhivatottsággal szolgáljuk a hazánkat, mint ő tette – hangsúlyozta április 28-án, a legendás vadászpilóta születésének 100. évfordulója alkalmából tartott csapatünnepen Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka.

1595992843

Emléktáblát avattak Szentgyörgyi Dezső születésének 100. évfordulóján a kecskeméti repülőbázison. Az alakulat negyedszázaddal ezelőtt,
1990. április 28-án vette fel a második világháborúban huszonkilenc igazolt légi győzelmet elért vadászpilóta nevét.

A kétszeres jubileum alkalmából rendezett ünnepi bázissorokozón részt vett többek közt Szentgyörgyi Dezső özvegye, Tünde asszony, ifj. Szentgyörgyi Dezső, valamint a legendás egykori 101. Puma század két volt vadászpilótája, a 96 éves Szentiványi János nyugállományú alezredes és a 92 esztendős Frankó Endre nyugállományú főhadnagy is.

1595992844

„Olyan ember emléke előtt adózunk tisztelettel, aki a magyar repüléstörténet alapköveit rakta le az utókor számára, Remélem, hogy ez az emléktábla hagyományt teremt és felhívja a figyelmet az emlékezés fontosságára, ami egyben megmaradásunk záloga is, ugyanis az ember a múltjából táplálkozik. Mindent megteszünk azért, hogy Szentgyörgyi Dezső mindannyiunk emlékezetében tovább élhessen és az általa felmutatott értékrend mentén hajtsuk végre feladatainkat" – mondta Ugrik tábornok az alakulat névadója emléktáblájának felavatásakor.

A csapatünnepen a legjobban munkáját külön is megköszönték. Elöljáró parancsnokaik javaslatára, beosztásukban huzamos időn át végzett szakmai munkájuk elismeréseként a Honvéd Vezérkar főnök emléktárgyat adományozott Ötvös Lajos őrnagynak és Sárai Róbert századosnak. Szőke István, Takács József századosok és Réczi Zsolt zászlós munkáját pedig emléklappal köszönte meg.

1595992844

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka emléktárggyal tüntette ki Hibó László, Horváth Máté, Óberkersch Tamás főtörzsőrmestereket és Nagygyörgy István szakaszvezetőt. Koltay Anikó zászlósnak, Tatár Attila törzsőrmesternek, Farkas Roland és Győri Bálint szakaszvezetőknek pedig emléklapot adományozott.

A bázisnap hivatalos programját vidám hangulatú járőrverseny követte, amelynek állomásait Minkó Ottó alezredes, a bázis kiképzési főnöke és munkatársai, Szőke István százados, Horváth Máté főtörzsőrmester és Farkas Roland szakaszvezető állították össze. A vendégként rajthoz álló MH Légijármű Javítóüzem katonái alkotta gárda és a kecskeméti Gáspár András szakközépiskola KatonaSuli-programban részt vevő diákjaival együtt összesen tizenkét csapat küzdött a helyezésekért. A pálmát végül a logisztikai zászlóalj Veteránok csapata vitte el, második helyen a koordinációs központ Betoneke gárdája, harmadikon pedig a művelettámogató zászlóalj Acélfarkasok néven indult kollektívája végzett. A KatonaSulis diákok pedig a hatodik helyet harcolták ki.

1595992844

A versennyel párhuzamosan bemutatót tartott a sportpályán a Kiskun Huszár és Honvéd Hagyományőr Egyesület, a Párizs-Dakar Team, a Szentkirályi Motoros Club és a II. Világháborús Hagyományőr Csapat. Pár méterrel arrébb pedig a bográcsok mellett is kemény verseny zajlott: hat csapat tagjai küzdöttek a képzeletbeli arany fakanálért. A Sáfár Albert dandártábornok, MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke,
Fekete Tamás alezredes, a bázis megbízott bázisparancsnok-helyettese és Kriston István főtörzszászlós, a Magyar Honvédség, vezénylő zászlósa alkotta zsűri végül a hadműveleti központ marhapörköltjét találta a legízletesebbnek. Második lett a szállítórepülő-század Teve pata stábja, a harmadik helyen pedig a hadműveleti központ Hammművelet csapata végzett.

Miután végigkóstolta az „étlapot", Sáfár tábornok honlapunknak elárulta: nincs kedvenc étele. Három, az egykori Szovjetunióban hallgatóként eltöltött év elég volt ahhoz, hogy leszokjon a válogatásról. A konyhában is otthonosan mozog, a húsételek elkészítése mindig az ő feladata. A felesége szerint ugyanis ehhez a férfiak értenek a legjobban.

1595992844


* * *

Szentgyörgyi Dezső alig volt 18 éves, amikor önként jelentkezett a Magyar Királyi Honvédségbe, majd ezt követően kitűnővel végezte Székesfehérváron a kétéves repülőgép-szerelői iskolát. Első műszaki beosztásában parancsnokai hamar felfigyeltek rá, és intelligenciája, rátermettsége, valamint szilárd jelleme miatt alkalmasnak találták arra, hogy vadászrepülőgép-vezetőnek képezzék ki. Ezt az iskolát 1938-ban fejezte be, kiváló minősítéssel.

A második világháborúban kiképzett harci pilótaként vett részt már 1939-ben, a kárpátaljai hadműveletekben. 1942 májusában már a legendás szolnoki 1/1-es „Dongó" század tagjaként került a keleti frontra. Héja és Messerschmitt – 109-es gépeken repült.

Közel 18 hónapot töltött hadműveleti területen, ahol a legeredményesebb vadászpilóta lett, ugyanis 141 bevetésben vett részt, és 7 légi győzelmet aratott.

Pályája a szintén legendás Puma században folytatódott, amit 1944-ben hoztak létre a haza légterének védelmére. Mire véget ért a háború, Szentgyörgyi Dezső több mint 300 bevetéssel és 29 igazolt légi győzelemmel büszkélkedhetett. Ezzel minden idők legeredményesebb vadászpilótájává vált.

1945-ben hadifogságba esett. Egy évvel később a MASZOVLET-nél alkalmazták utasszállító gépek pilótájaként, ahol 1950-ig repült, Li-2-es típusú gépen.

1595992844

Az ötvenes évek politikai viharai öt sem kímélték. Hűtlenség vádjával letartóztatták, börtönbe zárták, 1956 augusztusában szabadult.

Lelkierejének, szorgalmának és kitartásának köszönhetően került vissza a MALÉV-hez. Tehetsége révén egyre feljebb jutott a ranglétrán. Az IL-14-es és IL-18-as típusok kapitányaként a legjobb pilóták közé tartozott.

A sors iróniája, hogy miután épségben végigharcolta a háborút, túlélte a légi harcokat, átvészelte a politikai üldöztetéseket és tevékenyen vette ki részét a magyar polgári repülés fejlesztésében, nyugdíját már nem érhette meg. Három héttel tervezett nyugdíjazása előtt, 1971. augusztus 28-án a koppenhágai Kastrup repülőtere előtt, leszállási manőver végrehajtása közben, szélsőséges időjárási körülmények miatt gépe a tengerbe csapódott.

Fotó: a szerző felvételei