Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Többezer ember munkáját pótolták a helikopterek

Szöveg: Sándor-Singer Éva |  2013. június 13. 14:18

Felbecsülhetetlen segítséget nyújtottak az elmúlt napokban az árvízvédelmi munkálatokhoz az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopterei. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként Győrújfalu és Szigetmonostor is megmenekült.

1595955649

A Duna áradása az elmúlt hét második felében Győrújfalu házait veszélyeztette. A víz szivárgása miatt a gát, illetve a gát melletti területek állapota nem tette lehetővé a homokzsákok teherautókkal történő szállítását. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy helikopterrel sietett a helyszínre, hogy a gáton keletkezett suvadásokat, valamint ezek lehetséges helyeit „big bag"-ekből épített bordákkal megtámasszák. A civilek és katonák többnapos megfeszített munkájának eredményeként a település megmenekült.

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis négy szállítóhelikoptere csütörtökön este települt át a hajózó, műszaki és irányító személyzettel Pápa bázisrepülőtérre. A gépek a védekezés ideje alatt napkeltekor indultak a gáthoz, fedélzetükön a repülésirányítókkal és depón dolgozó műszaki személyzettel. Átrepülés után a helikopterek a győrújfalui gátszakasz melletti búzaföldön szálltak le: a műszakiak itt négy helyen alakítottak ki depót a forgószárnyasok számára.

Az egyenként 20 kilós zsákokat a gépektől távolabb lévő központi depóban önkéntesek töltötték meg homokkal. A helikopter által szállított nagyméretű zsákba, az úgynevezett „big bag"-be 30 homokzsák fért el. A 600 kilós big bageket targoncák és teherautók szállították a helikoptereknek kialakított külső depókhoz, ahol a műszakiak előkészítették a függesztésre.

1595955650

A helikopterek kettő-három, esetenként négy big baget szállítottak el egy körrel. A gáton a vízügyes szakemberek irányításával a földi repülésirányítók adták meg a teheroldás helyét a személyzetnek. Mivel általában a gépek néhány perc alatt átszállították a gátra a zsákokat, a műszakiaknak nem sok idejük volt az új szállítmányt előkészíteni, emellett a folyamatosan érkező zsákok lerakását is koordinálták. Mindez a tűző napon emberpróbáló feladatnak bizonyult. Hasonlóképpen a hajózók is kemény munkát végeztek, amely folyamatos koncentrálást és precizitást igényelt. Egy személyzet hozzávetőleg 60 emelést és lerakást hajtott végre naponta. A pápai bázis jóvoltából a gépek rendelkezésére állt a helyszínen töltőkocsi, így az üzemanyag-vételezéssel sem kellett sok időt eltölteni. Pénteken délután még négy gépszemélyzet érkezett Pápára, hogy két beosztásban folytathassák a mentést. A munka napkeltétől napnyugtáig tartott.

A katonák mellett nagyon sok civil is részt vett az árvízi védekezésben, hosszan kígyóztak a sorok a zsákokkal a gáton és a depónál. A gát egyre több helyen szivárgott, így minden kézre szükség volt. Az egyházak, segélyszervezetek több száz adagnyi étellel készültek, sokan járták a gát és a depó környékét a legnagyobb melegben is ásványvizet, kávét, sőt, még naptejet is kínálva a zsákolóknak. A víz egyre nagyobb területekre szivárgott, a műszaki személyzetnek már folyamatosan kellett ellenőriznie a külső depókat, mert sok helyen elérte a zsákokat, valamint a leszállóhelyeket. Szombaton délután például az egyik depónál már teherautóról akasztották a big bageket. E munka nagyon nagy odafigyelést igényelt mind a gép személyzete, mind a platón ügyelő műszaki személyzet részéről.

Vasárnap hajnalban a talajt borító víz miatt alig találtak leszállóhelyet a helikopterek, a vízügy szakemberei azonban jó hírekkel szolgáltak: a Duna apadni kezdett, és minden valószínűség szerint a gát most már ki fog tartani. Két gép ennek ellenére munkába állt, és néhány kritikusabb ponton még részt vett a gát megerősítésében. Az egyik vízügyi szakember úgy fogalmazott: a mentési munkák során egy helikopter kétezer ember munkáját pótolta.

1595955650

Szigetmonostort mentették a helikopterek

A győrújfalui gát megerősítésében végzett munkálatokat követően az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis hajózó és műszaki személyzete, valamint a repülésirányítók Pápáról Dunakeszire települtek, hogy a környéken lévő, bajba jutott településeknek segítsenek.

Vasárnap délelőtt az operatív csoport parancsára Győrújfaluból két helikopter indult Almásfüzitő és Dunaalmás térségébe, ahol légi felderítést hajtottak végre, majd készen álltak a mentési és védelmi munkák ellátására. Az almásfüzitői árvízi helyzet stabilizálódásával délután Szigetmonostorra települtek át, ahol azonnal bekapcsolódtak a védekezési munkálatokba. A polgári védelemmel, a katasztrófavédelemmel, valamint vízügyi szakemberekkel együttműködve gátemelési munkákat hajtottak végre. Ez a feladat különösen nagy koncentrációt igényelt a személyzettől a lerakási hely szűkössége miatt. Egy futballpályán tudtak a gépek leszállni, itt alakították ki a műszakiak a depót, és innen kellett a helikoptereknek a big bageket egy körülbelül 6 méter széles erdőirtásba lepakolni. A munka napnyugtáig folyt, majd a gépek elindultak Dunakeszire, ahol a helyi repülőklub a sportreptér épületében és hangárjában biztosított szállást a személyzeteknek. Vasárnap este a még Pápán állomásozó két gép is áttelepült Dunakeszire.

1595955650

Másnap reggel két gép folytatta a vasárnap megkezdett munkát Szigetmonostoron. Az úton átcsapott a víz és elkezdett folyni település és Horány irányába – ennek kellett útját állniuk a zsákokkal. A feladatot nehezítette, hogy a magas fák miatt 20 méteres kötéllel kellett a súlyokat leengedni. Az is bonyolította a lerakást, hogy a már elárasztott úton kellett a gátat építeni, mert az út mellett elsüllyedtek volna a homokzsákok. A déli órákban sikerült befejezni a feladatot. Egy zsák mintegy 800 kilogrammot nyomott, és a délelőtt folyamán a két gép 160 darab big baget épített be, megakadályozva ezzel Szigetmonostor és Horány elöntését.