Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Átveszik a törökök az A400M Atlast

Szöveg: honvedelem.hu / biztonsagpolitika.hu |  2014. április 17. 21:44

Törökország végül mégis átveszi az első Airbus Konzorcium által gyártott A400M Atlas típusú taktikai szállító repülőgépet, ezzel véget vetve a hónapok óta tartó vitának, ami a gép műszaki előírásoknak való megfeleléséről folyt.

http://biztonsagpolitika.hu/?id=16&aid=1422&title=ez-tortent-a-heten-15-het
A közbeszerzésekért felelős hatóság tisztviselőjének nyilatkozata szerint az A400M átvételét hivatalosan április 4-én hagyták jóvá. A tisztviselő elmondása szerint az ügy tisztázásával Törökország várja a további szállításokat. Franciaország után Törökország lett az A400M második üzemeltetője. Az Airbus április 4-i nyilatkozata szerint: „a gép a mai átadást követően a Törökország belsejében található Kayseri légitámaszpontra repül, ahol kezdetben kiképzési célokra fogják használni. A gép ünnepélyes átadójára egy későbbi időpontban kerül majd sor. A sokat vitatott technikai nehézségek miatt Törökország – a gépet építő multinacionális konzorcium tagjaként – korábban összetűzésbe keveredett a céggel, ami gátolta az első gép átvételét.

Törökország még 2013 őszén kapta meg az első A400M-et. Az Airbus csoport vezérigazgatója, Tom Enders február 26-án Toulouse-ban csalódottságának adott hangot annak kapcsán, hogy Törökország megtagadta a leszállított Atlas átvételét, annak ellenére, hogy a francia légierőnek átadott két A400M többször is sikerrel hajtott végre éles szállítási feladatokat. A március végén hivatalából azóta már eltávolított Murad Bayar fő beszerzési biztos azt állította, hogy a szállítógép nem felelt meg a szerződésben foglalt műszaki követelményeknek. Az Airbus tíz darab négyhajtóműves, turbólégcsavaros katonai szállítógép leszállításáról állapodott meg Törökországgal. Az utóbbi időben az Airbus felpörgette az A400M-ek gyártását, amit az évekig tartó csúszások és az ezzel járó költségnövekedés előzött meg. Mindez azzal fenyeget, hogy a program végül veszteségessé válik, ha az eddigi 174-en túl nem kap további megrendeléseket. Törökország, mint az A400M program 5,5 százalékos részvényese, kiveszi részét a gyártási folyamatokból is. A török Tusas Aerospace Industries gyáraiból származnak a gép szárnyának és törzsének egyes részei, melyeket a németországi Brémában és az egyesült királyságbeli Filtonban illesztenek össze, majd a spanyolországi Seville-ben történik a végső összeszerelés.