Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szíria: elhúzódó válság, kilátástalan rendezés

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2016. október 17. 6:20

A szíriai háború és az azzal összefüggő válságjelenségek továbbra is a nemzetközi politika fősodrában vannak, és az amerikai elnökválasztás közeledtével előretört az országban az Aszad-rezsim, illetve szövetségi rendszere. Gazdik Gyula Közel-Kelet-kutató szerint ugyanakkor a konfliktus vége ezzel együtt sem látszik. 

A médiában egyre inkább egyfajta amerikai-orosz proxyháborúként jelennek meg a szíriai konfliktus egyes dimenziói, ám Gazdik Gyula szerint ez a is pontosításra szorul. „A Szíriában zajló konfliktus már túllépett azon, hogy klasszikus értelemben vett polgárháborúnak vagy proxyháborúnak tekintsük" – mondta el érdeklődésünkre a térséggel foglalkozó szakértő. „Ez egy olyan multidimenzionális konfliktus, amelynek regionális és nemzetközi kihatása egyaránt van, állami és nem állami szereplők vesznek benne részt, és mélyen gyökerező szektariánus ellentétek hatják át. Emellett összefonódik az iraki válsággal, a szunnita-síita ellentétből adódó más térségbeli konfliktusokkal, illetve a szélesebb értelemben vett Fekete-tengeri zónának és a Földközi-tenger keleti medencéjének stratégiai felértékelődéséből származó hatalmi ellentétekkel. Rendkívüli súlyossága a fentiek összességének köszönhető."

1596021625

A kutató érdeklődésünkre rámutatott arra, hogy átfogóbb történeti kereteben szemlélve a szíriai háború, illetve az említett régiókban zajló átalakulás részét alkotja annak a nagy horderejű fragmentációs és újrarendeződési folyamatnak, amely a globalizáció felgyorsulásának időszakától, a múlt század utolsó harmadától az eurázsiai régióban és a geopolitikai tekintetben hozzákapcsolódó övezetekben végbemegy. Az átalakulás kifutását, végét egyelőre nem látni. „Számítani lehet arra, hogy a jövőben a Közel-Kelet mellett más zónák is beforrósodnak: elképzelhető, hogy a kaukázusi térségben és a közép-ázsiai régióban az elkövetkezendő években-évtizedben súlyos válságjelenségekkel kell majd szembesülnünk" – véli Gazdik Gyula.

A szíriai helyzet bizonyos szintű konszolidálását az sem segíti, hogy a válságban érintett „külső patrónusok" Egyesült Államok és Oroszország által vezetett táborain belül is törésvonalak húzódnak. „Oroszország és Irán stratégiai céljai között vannak ellentétek, mint ahogy az Egyesült Államok és Szaúd-Arábia, illetve Törökország és Izrael sem pontosan ugyanazt akarja." A konfliktus olyan szintre jutott, hogy a különböző oldalon álló „patrónusok" közvetlen összeütközésének esélye sem zárható ki. Ebből a szempontból komoly figyelmeztetés volt a feszültség gyors eszkalálódása a 2015. novemberi incidens után, amikor a NATO-tag Törökország légiereje lelőtt egy orosz vadászbombázót. Vagyis ez egy rendkívül összetett válság, és egyáltalán nem zárható ki, hogy a rádiusza kiszélesedik."

1596021625

Gazdik Gyula is egyetért azon vélekedésekkel, amelyek szerint az oroszok, illetve az általuk támogatott Aszad-rezsim igyekszik számottevő fordulatot elérni Szíriában még az amerikai elnökválasztás előtt. „Jelentős katonai sikereket akarnak kicsikarni, elfoglalva Aleppó keleti részét, illetve meg akarják erősíteni a Szíria középső, nyugati zónájában lévő tartományokban, az itt lévő stratégiailag fontos városokban, illetve azok körül az eddig elért pozicióikat. Nagy kérdés, hogy ezek után lesz-e elég erejük arra, hogy az ország keleti felén nagyszabású műveleteket hajtsanak végre, s ez milyen következményekkel jár. „Egyelőre még korainak tartom azt latolgatni, hogy mihez kezdene a jelenleg kétségtelenül esélyesebbnek tűnő Hillary Clinton, ha elnökké választanák. A kampány egy dolog, és egy másik, mit tesz valaki pozícióba kerülve."

Kétségtelen, hogy az első Obama-adminisztráció külügyminisztereként Hillary Clinton általában véve erőteljes politikai fellépést szorgalmazott a térségbeli folyamatok befolyásolására. A jelenlegi konstellációban felmérhetetlen, hová vezetne egy, a mostaninál kiterjedtebb közvetlen amerikai bekapcsolódás a háborúba. Az Obama-adminisztráció nagyjából 2010 végétől új külpolitikai irányvonalat kezdett a térségben, amelynek központi eleme a belső reformok elősegítése az arab régió számos államában. „Az amerikaiak számára elsősorban Líbia, Turnézia, Egyiptom, Szíria és Jemen volt fontos, itt akarták elősegíteni a hatalmi struktúrák áthangolását. Mindebben természetesen Irán visszaszorítása és az orosz befolyás eliminálása is benne volt. A síita nagyhatalom szíriai és térségbeli befolyásának növekedését az amerikaiak mellett Szaúd-Arábia és szunnita szövetségesei, valamint Izrael sem nézte jó szemmel."

1596021626
  

A válság előidézésében szerepet játszottak a „gázvezeték-háborúhoz" vezető geostratégiai ellentétek, melyek már az „arab tavaszt" megelőzően jelentkeztek. „Aszad iráni, orosz támogatással elutasította annak a Katarból induló gázvezetéknek a megépítését, amely Szaúd-Arábián, Jordánián és Szírián át ment volna Törökországba, és tárgyalások folytak a Nabuccóval való összekötéséről is. Mindez a Gazprom európai pozícióit is károsan érintette volna." Aszad ugyanígy megtagadta azt a tervet is, amelynek értelmében az Egyiptomból kiinduló, s Homs városáig kiépitett gázvezetéket – esetleg a katarival egyesítve – Törökországig meghosszabítsák. A szíriai vezető az iráni projektet támogatta, amely Irakon, Szírián, Libanonon és a Földközi-tengeren, Görögországon keresztül, elkerülve Törökországot akart földgázt eljuttatni Európába. Ezt az elképzelést Moszkva támogatta, kivitelezésére a háború miatt nem került sor.

Gazdik Gyula szerint jelenleg egyszerűen nem látszik a konfliktus vége, az azonban még a pozitív forgatókönyvek alapján is valószínűnek tűnik, hogy Szíria területi egysége nem állítható helyre. „Gyakran elhangzik, hogy a válságot a térségben kell konszolidálni, ide kell segítséget juttatni. Ez kétségtelenül helyes törekvés, de úgy látom, hogy ennek mikéntjét senki sem látja. A szíriai rekonstrukció döbbenetes összegeket emésztene fel: tavasszal a Világbank elnöke 160-180 milliárd dollárra becsülte az itteni helyreállítást és még plusz 60 milliárdra az iraki költségeket, a szíriai szakemberek 265 milliárd dollárról beszéltek. Jelenlegi árfolyamon még az alacsonyabb becslés is felülmúlja a Marshall-segélyt, és mivel a háború intenzitása nem csökken, a költségek napról napra növekszenek."

1596021626

Szíriából az elmúlt években több mint 5 millióan menekültek el, további 6-7 millióan pedig az országon belül próbáltak biztonságosabb helyet találni maguknak. „Az ország jórészt romokban hever, az embereknek egy jelentős részének nincs hová visszamennie. A lakását, házát teljesen lerombolták, vagy már mások költöztek oda. Ha most elhallgatnának a fegyverek, és a valamilyen csoda folytán egyben maradó országban megkezdődne a rekonstrukció, már akkor is minimum húsz évre lenne szükség ahhoz, hogy Szíria elérje a 2011 márciusa előtti, igen szerény egy főre jutó GDP-szintjét. Viszont akkor még fel sem tettük a kérdést, hogy ki fogja fedezni? Ki fogja folyamatosan pumpálni a térségbe ezeket az iszonyatos az összegeket? Sem az ENSZ, illetve szakosított szervezetei, sem az Európai Unió nincs ilyen helyzetben."

A „tradicionális donorok", az arab olajmonarchiák bevételei az olaj világpiaci árának visszaesése következtében nagyban csökkentek. Igaz, jelentősebb hozzájárulást az említett államok csak egy számukra kedvező politikai konstelláció esetén bocsátanának rendelkezésre.