2018-ban debütál az új CH-53K helikopter
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2017. december 4. 20:17A Sikorsky cég megerősítette a hírt, miszerint a jövő évi berlini légiszalonon fogják bemutatni a nagyközönségnek a CH-53K King Stallion-t – a gyártó ugyanis nagy német megrendelésre számít.
![1596042046](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ab3e78a51923118665.jpg)
A gyártó cég már korábban jelezte, hogy szeretné kiállítani új nehézszállító helikopterét a kétévenként megrendezett nemzetközi kiállításon, amihez immáron a hazai fő megrendelője, a tengerészgyalogság (USMC) is hozzájárult.
A gyártó elsődleges célja a megrendelő részére 2019-ig leszállítani a megrendelt helikoptereket. Frank Crisafulli, a Sikorsky értékesítési igazgatójának nyilatkozata szerint az USMC felismerte, mennyire fontos a nemzetközi közvélemény számára is megismertetni az új nehéz szállító helikoptert.
Az export nagyban hozzájárulhat a gép darabonkénti árának csökkentéséhez, valamint a külföldi megrendelők elvárásai szerint végrehajtott fejlesztések és módosítások – például a nagyobb felszállósúlyra vonatkozó igény – a tengerészgyalogság számára is előnyösek lehetnek.
A német megrendelő a 2023-ig szolgálatban tartandó, de még a ’70-es években beszerzett 81 darab CH-53GA/GS flottáját szeretné felváltani a King Stallion-okkal.
Berlin már korábban szeretett volna belevágni ebbe a projektbe, azonban a választások és a kormányalakítás nehézségei háttérbe szorították ezt a kérdést.
Crisafelli rámutatott arra is, hogy bár nincsenek a gyártó kapacitással problémáik, azonban a 2023-as németországi rendszerbe állítás érdekében jó lenne, ha minél hamarabb megszületne a döntés a németek részéről.
Annál is inkább időszerű a kérdés eldöntése, mert a németek helikopterei – és a másik potenciális vásárló, Izrael szállítóeszközei is – hamarosan elérik a bűvös 10 ezer órás üzemeltetési határt.
Tel-Aviv összesen 23 darab kiöregedett D-modell CH-53 „Yas’ur" helikoptert cserélne le 2024-től. Nir Nin-Nun dandártábornok, az izraeli légierő szállítóerőinek parancsnoka lehetőséget kapott a CH-53K kipróbálására november 7-én, a maryland-i Patuxent River bázison. Nin-Nun képzett Boeing AH-64 Apache pilóta és a 90 perces repülés során irányíthatta a fly-by-wire rendszerű King Stalliont. A leszállás utáni nyilatkozata szerint, bár alapvetően könnyű helikoptereken szerzett jártasságot, nem okozott problémát a „nehéz vas" irányítása.
![1596042046](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ab3ea7388357632391.jpg)
A King Stallion vetélytársa a nehézszállítók piacán a Chinook CH-47-es. 2023-tól már csak a Block-II Chinook-ok lehetnek üzemben, ami komoly anyagi ráfordítást igényel majd a használóiktól.
A kérdés pedig nyilvánvalóan fel fog merülni bennük: érdemes-e 2 milliárd dollárt költeni egy nagyjavítással egybekötött modernizálásra, mikor ebből a pénzből gyári új helikopterek vásárlása is finanszírozható lenne?
A Chinook Block-II maximális felszállósúlya (MTOW) 24 500 kilogrammra fog nőni a modernizálás után – a King Stallion alapból fogja teljesíteni a 33 600 kilogrammot.
Az USMC várhatóan 200 darab CH-53K-t fog rendelni, a gyártó szerint a beérkező külföldi igények sem fognak jelentősen elmaradni ettől a számtól. Crisafulli megerősítette, hogy a gyártó cég képes megbirkózni ekkora mennyiség időben történő leszállításával, bár kétségtelenül nagy kihívásnak néznek elébe.
A CH-53K három GE Aviation T408 típusú hajtóművel rendelkezik, a hajtóművek egyenkénti teljesítménye 5600 kW (7500 LE).