Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A jövő francia repülőgép-hordozója: Porte-Avions 2

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2013. január 21. 18:19

Franciaország egy új repülőgép-hordozó – a Porte-Avions 2 – PA2 – építését tervezi a már meglévő Charles de Gaulle pótlására. A tervek szerint a Charles de Gaulle hordozót 2015-ben vonják ki a rendszerből a tervezett teljes körű modernizáció idejére, míg az új Porte-Avions 2 ugyanebben az időben állna szolgálatba.

A PA2 maximális sebessége 28 csomó, míg hatótávolsága 15 csomós sebességgel 10 ezer mérföld. A hordozó személyzete 1 720 fő; ebből 620 fő a légi személyzet, illetve 100 fő a hadműveleti munkát végző személyek száma.

1595948117

2005 januárjában a francia védelmi minisztérium a francia Védelmi Beszerzési Ügynökség (DGA) közreműködésével 100 millió eurós szerződést kötött a PA2 fejlesztésére a DCNS és a Thales Naval France cégekkel.
Az első elképzelések szerint a PA2-t a Brit Királyi Haditengerészet jövőbeli repülőgép-hordozójának (CVF) tervei alapján fejlesztették volna. Egy brit-francia repülőgép-hordozó megépítéséről a kölcsönös megállapodási memorandumot 2006. március 6-án írták alá a felek. 2008 júniusában Franciaország akkori elnöke, Nicolas Sarkozy azonban felfüggesztette a Nagy-Britanniával kötött együttműködési megállapodást. A francia haditengerészet számára építendő repülőgép-hordozóról a végső döntést 2011–2012 között kellett volna meghozni. 2009 februárjában a francia kormány egy új repülőgép-hordozó tervének kidolgozására adott utasítást.

A PA2 fedélzetén 40 repülőeszköz hordozására lesz alkalmas; köztük 32 Rafale, negyedik generációs, szuperszonikus vadászbombázó repülőgép, három E–2C Hawkeye légtérellenőrző repülőgép és öt NH90 helikopter. A kilencvenméteres, C13–2 típusú gőzkatapultok 150 csomós sebességre képesek felgyorsítani a repülőgépeket. A katapultokat a biztonságos működés érdekében kiegészítő gőzgenerátorokkal is ellátják. A hordozó 30 másodpercenként képes repülőgépet indítani fedélzetéről, a repülőgépek leszállásának biztonságát MK7 Mod 4 típusú fedélzeti fékezőrendszerrel biztosítják. A repülőfedélzet területe 15 700, míg a hangároké 4 700 négyzetméter.

A tervek szerint a PA–2-t aktív és passzív lengéscsillapító rendszerrel is ellátják, amelyek növelik a hadihajó műveleti képességeit. Az eredeti elképzelés egy hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóról szólt, azonban megfontolás tárgyává tették a nukleáris meghajtás lehetőségét is. A hordozó „hagyományos" meghajtásáról két Rolls-Royce MT30 36MW gázturbina és négy dízel-elektromos erőforrás gondoskodik.

<br />

A PA2 fegyverzetéhez tartozik két darab, nyolccellás SYLVER (SYstème de Lancement VERtical) típusú, függőleges rakétaindító rendszer ASTER típusú, földfelszín – levegő osztályú rakéták indítására, SLAT (Systeme de Lutte Anti-Torpille) típusú torpedóelhárító rendszer, valamint 20 milliméteres automata gépágyúk. A repülőgép-hordozót felszerelik a CMS (Combat Management System) integrált harcvezetési rendszerrel, infravörös és optoelektronikus érzékelőkkel, Héracles radarral is.

Annak ellenére, hogy a 2008-as francia védelmi költségvetés tartalmazott 3 milliárd eurót elkülönítve, a Porte-Avions 2 építése napjainkig még nem kezdődött el.

Címkékhaditechnika