A leghíresebb repülőgép-hordozók
Szöveg: Nyulas Szabolcs | 2013. november 16. 12:47Lézerfegyver, elektromágneses katapult és drón is lesz a Gerald Ford egykori elnökről elnevezett legújabb amerikai repülőgép-hordozó fedélzetén, amelyet nemrégiben avattak fel a virginiai Newport Newsban. A beszámolók szerint ezzel egy teljesen új kategória mutatkozik be, hiszen a Ford lesz az első példánya az amerikai haditengerészet következő generációs nukleáris meghajtású úszó repülőtereinek. A világon jelenleg 33 ilyen hadihajó van szolgálatban, ebből 19 amerikai, 4 francia, 2-2 brit, illetve olasz és 1-1 hajóval rendelkezik India, Kína, Brazília, Oroszország, Thaiföld és Spanyolország. Cikkünkben a leghíresebb repülőgép-hordozókat mutatjuk be, amelyek nem csak a hadászatot és a technológiát forradalmasították, de a történelmet is megváltoztatták.
Az első ilyen típusú hadihajókat az angolok és az amerikaiak fejlesztették ki a XX. század első felében, de igazán nagy sikerrel először a japánok vetették be Pearl Harbor-nál 1941-ben. A két legsikeresebb japán hordozó a Zuikaku (Szerencsés Daru) és a Shokaku (Boldog Daru) nevű testvérhajók voltak. Mind a kettő részt vett Pearl Harbor bombázásában és a csendes-óceáni flottaakciókban. A Szerencsés Daru két leghíresebb tette az volt, amikor sikerült megrongálni (pontosabban a repülőgépeinek) a USS Enterprise-t és a USS Hornetet a Salamon- majd a Santa Cruz-szigeteknél vívott csatában. A hajó 1944-ben az engano-foki csatában kapott „halálos" sebet. A Zuikaku gőzturbinákkal működött, vízkiszorítása csaknem 30 ezer tonna, hossza 257,5 méter és szélessége 26 méter volt. Összesen 84 repülőgépet tudott elvinni 18 ezer kilométernyi távolságra 33 kilométer per órás sebességgel, de akár kétszer ilyen gyorsan is tudott haladni a hatótávolság rovására. A fegyverzete 16 darab 127 milliméteres ágyúból és 36 darab 25 milliméteres légvédelmi ágyúból állt; összesen 1660 fő szolgált rajta.
Zuikaku (Szerencsés Daru)
Anglia büszkesége
Az angol flotta mázlistájának is lehetne nevezni a három támadást és sebesülést túlélő Ark Royal nevű repülőgép-hordozót. A hajót 1937-ben bocsátották vízre és egészen 1941 novemberéig több hadszíntéren is szolgált. Először 1939 szeptemberében támadta meg egy német tengeralattjáró: a lesben álló U-39-es két torpedót lőtt ki rá, 11 napra rá pedig négy német bombázó próbálkozott, szintén sikertelenül. Ezt követően átvezényelték norvég vizekre, ahol harmadszor is halálhírét keltették: megsérült egy mágneses aknától és légitámadás is érte, de nem süllyedt el pedig a németek megint azt jelentették. Már ez is elég lenne, hogy az Ark Royal hírneve örökre fenn maradjon, de a hajó legnagyobb tette még csak ezután következett. 1941-ben átvezényelték az Atlanti-óceánra, ahol részt vett a Bismarck csatahajó elleni akcióban, sőt az egyik repülőgépe bénította meg a rettegett harci gépet. A hajón végül egy U-81-es német tengeralattjáró vett revánsot, amikor 1941 novemberében megtorpedózta nem sokkal Gibraltár előtt. Megpróbálták révbe vontatni, de a mentőakció nem sikerült, az Ark Royal felborult és elsüllyedt. A hajó harcra készen több mint 28 ezer tonnát nyomott, kerekítve 244 méter hosszú, 29 méter széles volt és 50-60 repülőt szállított egyszerre. A csúcssebessége 57 kilométer per óra volt, de optimálisabb tempóban több mint 14 ezer kilométert is meg tudott tenni. Légvédelmi ágyúkkal, géppuskákkal és gépágyúkkal volt felszerelve és összesen 1580-an teljesítettek szolgálatot rajta.
Ark Royal
A Szürke Szellem
A második világháború leghíresebb repülőgép-hordozója kétségtelenül az amerikai USS Enterprise (CV-6), ragadványnevén a The Grey Ghost (Szürke Szellem) volt. A hajó az Egyesült Államok hatodik repülőgép-hordozójaként 1938-ban kezdte meg működését. A csúfnevet azért kapta, mert a Japánok tévesen háromszor is megünnepelték a kilövését. Könyveket lehetne megtölteni a hajó történetével, ezért csak a legizgalmasabb hőstetteit soroljuk most fel: végigharcolta a csendes-óceáni hadszínteret, míg végül – több sérülés és felújítás után – ő maradt az egyedüli ilyen típusú hajó a környéken, társai mind elsüllyedtek. 1944 októberében részt vett a hadtörténelem legnagyobb tengeri csatájában, a Leyte-öbölbeli ütközetben. Végül 1945-ben, az Iwo Jimán és Okiwanán végrehajtott hadműveletek támogatása közben súlyos kamikaze-támadások érték, így biztonságos kikötőbe vitték és a háború végéig már nem is állították szolgálatba. Hihetetlen, de a hajót 1956-ban eladták hulladéknak, így fejezte be a pályafutását a korszak leghíresebb hadihajója. A USS Enterprise – több átépítés után – 32 ezer tonnát nyomott harckészen, 252 méter hosszú és 34 méter széles volt. A hatótávolsága messze felülmúlta a már említett hajókét, több mint 23 ezer kilométert tudott megtenni közel 30 kilométer per órás sebesség mellett. A gőzkazánok és -turbinák teljesítménye elérte a 120 ezer lóerőt; összesen 96 darab repülőgépet szállított a 2217 főnyi személyzet mellett. A hajón helyet kapott 40 Bofors légvédelmi gépágyú, valamint 8 kettős célú ágyú és más légvédelmi fegyverek.
USS Enterprise (CV-6)
A második „Nagy E"
Az első atommeghajtású repülőgép-hordozót is Enterprise-nak hívták, ezen a néven ez volt a nyolcadik az amerikai flotta történetében, a CVN-65 a világ egyik legismertebb hajója. A nyolc atomreaktorral ellátott harci gépet 1960-ban adták át és 52 évnyi szolgálat után, tavaly decemberben inaktiválták. Részt vett egyebek mellett a kubai rakétaválság kezelésében, a vietnami a boszniai és az iraki háborúban. Útjai során előfordult az is, hogy összesen közel 50 ezer kilométert tett meg anélkül, hogy utánpótlást kellett volna felvennie. Többször megsérült, 1969-ben például felrobbant egy rakéta az egyik előkészített repülőgépen, a robbanás láncreakciót indított be és hatalmas detonációban 28 tengerész meghalt és 15 vadászgép megsemmisült. A hajó súlya majdnem 90 ezer tonna, a fedélzet közel 336 méter hosszú és 77 méter széles. A hajón már egy kisebb városnyi – 5 ezer – ember dolgozott és több mint 60 különböző repülőgép fért el rajta. A fegyverzetét különböző rakéták és két darab 20 milliméteres Phalanx CWIS ágyúk alkották.
USS Enterprise (CVN-65)
Az orosz, a francia és a kínai
Az alcím nem egy rossz vicc kezdete, hanem azt jelzi, hogy e három nemzet is rendelkezik egy-egy repülőgép-hordozóval. Meglepő, de a Szovjetunió későn kezdte el fejleszteni saját úszó repülőtereit, mire az első elkészült, a birodalom szétesett, így az Admiral Koznyecov már Oroszországban állt szolgálatba 1991-ben, és több nincs is belőle az orosz haditengerészetnek. Érdekessége, hogy a fedélzeten nincs katapult, így a felszálló repülőgépek – a saját hajtóművüket használva – egy ugrósánc segítségével emelkednek a levegőbe. A Kuznyecov admirális nem rendelkezik mini atomreaktorokkal, hanem olajtüzelésű kazánok hajtják a gőzturbináit. A franciák zászlóshajója a Charles de Gaulle sokkal kisebb, mint amerikai társai, de így is elfér rajta közel 40 repülőgép és helikopter. A nukleáris meghajtású gép részt vett az afganisztáni és a líbiai háborúkban. Kína egyelőre csak egyetlen repülőgép-hordozóval rendelkezik, ráadásul arra is kémsztoriba illő módon sikerült rátennie a kezét. A hajót eredetileg a Szovjetunióban kezdték el építeni, de sosem fejezték be, végül Varjag néven került Ukrajnához, amely árverésen értékesítette. A nagyon rossz állapotban lévő, lecsupaszított hajótörzset egy makaói fantomcég vette meg azzal a szándékkal, hogy kaszinót csináljon belőle. Már ekkor sejthető volt, hogy nem ez a valódi cél, aztán a gyanú beigazolódott, amikor a cég csődbe ment, hajót pedig a kínai haditengerészet elkezdte felújítani és átépíteni. Végül tavaly helyezték üzembe Lianoning néven a dízelgenerátorokkal működő hajót.
Admiral Koznyecov, Varjag, Charles de Gaulle (fotómontázs)