A Saab Indiát célozza meg a Gripen M projekttel
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2017. március 29. 19:43A Saab nem adja fel a Gripen haditengerészeti változatának fejlesztését annak ellenére sem, hogy a brazilok úgy döntöttek, egyetlen repülőgép-hordozójukat, a Sao Paolo-t, kivonják a rendszerből.
Az eredeti tervek szerint a brit és brazil mérnökök bevonásával készülő Gripen M lett volna a brazil haditengerészet zászlóshajójának fő fegyverzete, de a felmerülő problémák miatt törölték ezt a projektet és brazilok egyetlen repülőgép-hordozójának sorsa függőben van.
A svédek hamar találtak lehetséges vásárlót: az indiai haditengerészet ajánlatokat kért fedélzeti repülőgépekre és a Saab nem késlekedett a válasszal – ajánlatuk a Gripen M, azaz a Sea Gripen.
Bár a Sea Gripen még csak a fejlesztési fázisban van és hátra van még jónéhány lépés a sorozatgyártásig, a svédek bizakodóak. A brit partner jelentős tapasztalatokkal rendelkezik még a Harrier-program révén és a brazil szakemberek tudására is számíthatnak.
A Saab 2010-ben kezdte el a tengerészeti változat fejlesztését a Gripen E vadászrepülőgép alapjaira. A speciális haditengerészeti igényeknek megfelelően megerősítették a repülőgép futóművét, alkalmassá téve a hajófedélzeti üzemeltetésre. Megerősítették a fékrendszert és fékezőhorgot is szereltek fel a leszálláshoz. Az alapgép már eleve rendelkezett azokkal a képességekkel, melyek a hajóról történő üzemeltetéshez elengedhetetlenek, például a precíziós leszállító rendszerrel, megfelelő kormányozhatósággal magas állásszögeken, megerősített sárkányszerkezettel és korrózió elleni védelemmel. Az alaptípus is képes a mintegy 5 méter/másodperces süllyedési sebességgel történő földetérésre, azonban ezt körülbelül 8 méter/másodpercre kellett növelniük.
A svédek bizakodóak, hiszen a Gripen eleve képes a szűk országúti le- és felszállásra – a hajófedélzeti üzem már nem jelenthet megoldhatatlan problémát számukra.