Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hat évig tartott a sérült F-22-es javítása

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2017. december 15. 19:48

Egy F-22 Raptor ötödik generációs harci repülőgép kiképzési repülés közben – pilótahibából – még 2012 májusában súlyosan megsérült leszállás közben. A légierő hat év után kapta vissza a javításból.

https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/hat-evig-tartott-a-serult-f-22-es-javitasa
1596042610

A 4037-es oldalszámú F-22-es története jól példázza azt az erőfeszítést, amelyet az US Air Force kifejt annak érdekében, hogy a korlátozott számban rendelkezésre álló F-22-esei komoly sérülésből is visszaálljanak hadrendbe.

A 4037-es története 2012. május 31-én kezdődött a Tyndall légibázison. Egy kiképzés alatt álló pilóta átstartolás közben előbb húzta be a futóművet, minthogy teljes gázt adott volna a hajtóművekre. A repülőgép felszállás helyett így a hasán csúszva, mintegy 850 méter után a felszállópályán állt meg. A pilóta sérülés nélkül hagyta el a repülőgépet – a kabintető gond nélkül nyílt ki.

Az USAF, Lockheed és Boeing szakemberei alapos tanulmányozásnak vetették alá a repülőgépet és megállapításuk szerint a keletkezett kár értéke 35 millió dollárra tehető. Ki kellett több helyen is cserélni a szárnyak és a stabilizátor sérült részeit, valamint a törzs alatti nyílások és rekeszek ajtóit is.

Az elemzés azt is kimutatta, hogy két belső alkotóelem – a törzs válaszfala és a szárnyszelvény egy része – fém és szénszálas megerősítések beépítését követelte meg. A legjelentősebb javítások a 637-es válaszfalhoz készültek, ahol a hornyolt elemeket nagy szerkezeti foltokkal kellett helyettesíteni.

A 4037-es ugyanakkor tér vissza, amikor egy másik F-22-es is. A 4006-os sorozatszámú, az egyik eredeti tesztrepülőgép konzervált állapotban volt és a tervek szerint hamarosan Block 20 szoftverrel tér vissza.

Az F-22 flotta 137 harci repülőgépet, 15 teszt repülőgépet és 31 kiképző változatot számlál.