Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Indiai Tejas-program: versenyfutás az idővel

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2013. július 2. 15:38

Az indiai Tejas könnyű harci repülőgép fejlesztői komoly versenyfutást kénytelenek folytatni az idővel, mivel az ország védelmi minisztere, A.K. Antony 2014 decemberét szabta meg végső szállítási határidőnek, a már így is sokéves csúszásban lévő program számára..

Rengeteg munka vár még a fejlesztőkre és a megadott határidő rohamtempójú fejlesztést igényel, ha meg akarják kapni a típus végső engedélyeit. Ahhoz, hogy a repülőgép bevethető állapotba kerüljön, több mint 1 200 paraméternek kell megfelelnie. A legfontosabb kérdések közé tartozik egy új orrkúp tervezése és legyártása, mivel a jelenlegi gyenge minőségű és erősen korlátozza a fedélzeti lokátor teljesítményét.

Az indiai védelmi minisztérium e hét elején tartott felülvizsgálatot, az immáron 30 éve húzódó Tejas programon. A minisztériumi beavatkozás nyomán a projekt mostantól fő prioritást élvez a DRDO-nál (Védelmi Kutatási és Fejlesztési Szervezet), melynek élére új vezetőt neveztek ki dr. Avinash Chander személyében.

A minisztérium kérte a gyártó HAL-t (Hindustan Aeronautics Limited), hogy fokozza a gyártás tempóját és évenként 16 darab repülőgépet készítsen. Ez ismét óriási feladat lenne a cég számára, figyelembe véve, hogy így is évek óta problémás a Szu-30-asok menetrend szerinti leszállítása is, mióta megkapták a gyártási engedélyeket az oroszoktól.

A Szuhojok szállítási késedelme már kihatással van az indiai légierő üzemképességére is. Bennfentes források szerint a Tejas izraeli radarjának helyet adó új orrkúp tervezése és legyártása is legalább egy évet vesz igénybe, ráadásul átlagosan 80 kérdést kell megoldani minden hónapban, hogy tartani lehessen a fejlesztési tempót. Sok területen sikerült előrelépést elérni, de még így is sok a megoldatlan kérdés, ráadásul a program már több mint harmincötszörösen túllépte az eredeti, nyolcvanas évekbeli költségeket.

Címkékhaditechnika