Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Késni fog az indiai-orosz szállítógép

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2015. május 17. 16:32

Sokadik csúszását szenvedi el a közös, indiai-orosz többfeladatú, két hajtóműves, sugárhajtású szállítógép-program (Multi-Role Transport Aircraft, MTA). A most bejelentett átütemezés oka a gép hajtóműve.

Az orosz United Aircraft Corporation (UAC) és az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) közös projektje eddig sem volt zökkenőmentes, pedig az öreg indiai An-32-esek cseréje és az orosz légiszállítási képesség bővítése egyre égetőbb fontosságúvá válik.

A most nyilvánosságra került információk szerint a leendő szállítógép prototípusának első felszállására csak leghamarabb 2019-2020-ban kerülhet sor. Az ok: az UAC és a HAL nem tud megegyezni a repülőgép hajtóműveiről. Az orosz fél az Aviadvigatyel PD-14M hajtóműhöz ragaszkodik. Az indiai légierő, mint megrendelő szerint azonban a hajtóművek 153 kN-os tolóereje nem elég a magashegyi üzemeltetéshez, márpedig a Himalája miatt ez Indiának kiemelten fontos kérdés. Ráadásul nincsenek megelégedve a hajtóművek magasnak tartott karbantartási igényével sem.

Az indiai mérnökök inkább nyugati hajtóművet szeretnének látni a gép szárnyai alatt, erre azonban Oroszország érthető okokból nem hajlandó.
A jelenlegi tervek szerint India 45, míg Oroszország 105 repülőgépet vásárolna. Igaz, a projekt 2009-es indulása és az előzetes tervezés 2012-es megkezdése óta sok minden nem történt. Az elképzelések egy 20 tonna teherbírású, az Il-76-ossal megegyező méretű rakterű repülőgépről szólnak, melynek polgári változatát is kidolgoznák a teherszállító légitársaságok számára.

1595994011
Címkékhaditechnika