Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Korlátlan oxigénellátó rendszert kap a PAK FA

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2013. július 23. 11:48

Az orosz ötödik generációs vadászrepülőgépet, a T-50-et – PAK FA – egy új, a pilóta légzését biztosító oxigénellátó berendezéssel látják el, amelyet a „Zvjozda” (Csillag) tudományos-gyártó vállalkozás fejlesztett ki.

A berendezés lehetővé teszi, hogy a repülés ideje alatt a repülőgép-vezetője a megfelelő oxigén-levegő keverékhez jusson hozzá közvetlenül a levegőből. Az Orosz Légierő vadászrepülőgépei oxigénpalackokkal vannak felszerelve, amelyek kapacitása véges, így az befolyásolja a repülés időtartamát.

1595957446

A „Zvjozda" vezető szakértője úgy nyilatkozott, hogy az új oxigénellátó berendezésnek köszönhetően a repülési idő ezután nem függ majd az oxigéntartályok kapacitásától. Mindezen tulajdonsága mellett a fedélzeti rendszernek köszönhetően mintegy 60 kilogrammal csökken a repülőgép tömege is, mivel az új berendezés 30 kg, míg a két óra repülést biztosító oxigénpalackok tömege kb. 90 kg-ot nyom.

Az új rendszer fejlesztése az utóbbi öt esztendőben zajlott. Napjainkban a rendszer beépítésre került a PAK FA mind a négy prototípusába, amelyek Zsukovszkijban folytatják a tesztrepüléseket.

A gyár képviselője elmondta, hogy az első prototípusoknak, amelyek a gyárból átrepülést hajtottak végre a Moszkva melletti bázisra, csak utántöltésre volt szükségük, az oxigénkészletek pótlására nem volt szükség.

A T-50 (PAK FA) típusnál alkalmazott oxigénellátó berendezés alapjain hoztak létre hasonló rendszert a Jak-130 kiképző-harci repülőgépek számára is, amelyeket az első időkben még tartályokkal szereltek fel. 2013 végéig az új rendszer beépítésre kerül a MiG-29K típusú, hajófedélzeti vadászrepülőgépekbe is. Információk szerint a rendszert már megrendelte Algéria és Malajzia védelmi minisztériuma, amelyek saját, a Szu-30 családhoz tartozó gépeiket kívánják felszerelni.