Malajzia: maradnak a MiG-ek
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2015. június 8. 18:53Leselejtezés helyett nagyjavítás és modernizálás vár a királyi malajziai légierő tíz MiG-29N vadász- és két MiG-29NUB gyakorló repülőgépeire. Az eredeti tervek szerint az 1990 2015-ben, a gépekből kirepülhető üzemórák elfogyasztása után a típust kivonták volna a hadrendből.
Datuk Seri Roslan Saad tábornok a légierő 57. születésnapján mondott beszédében kiemelte: a MiG-29-esek ma is valós képességekkel rendelkeznek, de ahhoz, hogy ez így is maradjon, fejlesztések szükségesek.
A döntés rossz hír a váltótípus szállításában reménykedő SAAB (JAS-39E Gripen), Lockheed Martin (F-16C/D), Dassault (Rafale), Szuhoj (Szu-30/Szu-35) és a Russian Aircraft Corporation (MiG-35) számára is.
Az orosz gépek felújításár már konkrét programot is kidolgozott a malajziai Aerospace Technology Systems vállalat (ATSC) és a vele együttműködő orosz RSzK MiG tervezőiroda. Az ATSC ajánlata szerint a gépek üzemidejét 4 ezerről 6 ezer órára emelik. A gépek orrába a Zsuk-ME FGM-229 fázisvezérelt radarrendszer kerülhet, komoly levegő-föld képességeket kölcsönözve a jelenleg légvédelmi feladatokra optimalizált repülőgépeknek. A gép pilótafülkéje is átalakulna, az éjellátó szemüveggel kompatibilis műszerfalba két nagyméretű, színes kijelző kerülhet.
A repülőgép „púpos" gerincébe helyezett extra üzemanyagtartállyal 30 százalékkal nőne a gépek hatótávolsága. A fegyverzetfelfüggesztő pilonokat is lecserélnék, így azokra a maláj Szu-30-asokon alkalmazott irányított fegyvereket is fel lehet majd függeszteni.