Német-lengyel-francia együttműködés
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2015. május 27. 20:48Németország két közös harcjármű-fejlesztési programot is indít NATO-szövetséges szomszédaival összefogva. A lépés nehezen lenne elválasztható az orosz hadsereg egyre látványosabb fejlesztésével és a feszült kelet-európai biztonságpolitikai helyzettel.
A hidegháború idején, az 1980-as évek első felében több mint 2000 német Leopard 2-es várta még a Varsói Szerződés haderejének támadását. Mára ez a mennyiség 240 harckocsira apadt, köszönhetően a Bundeswehr 1990 utáni, folyamatos leépítésének. A még hadrendben álló, modernizált A6-sok is elérik tervezett élettartamuk végét 2030-ra, így a csere elodázhatatlan. Még úgy is, hogy nemrég bejelentették: 103 darab, korábban a hadrendből kivont és letárolt Leopard 2A4-et aktiválnak és 2017-től modernizálva ismét használni fognak. Az új cél a 328 aktív állományban lévő, a Krauss-Maffei Wegmann segítségével egységesre modernizált Leopard 2-es. Kérdés, ez az A6-os, az újabb A7-es vagy egy még frissebb változatot jelent majd.
A német védelmi minisztérium május 22-én nyilvánosságra került tervei szerint Lepoard 3 fejlesztési munkálatainak első lépcsője 2018ig tart, melynek során az elképzelések és a technológiai lehetőségek kidolgozása történik meg, a német vállalatok bevonásával.
A Leopard 2 gyártója, a Krauss-Maffei Wegmann hamarosan összeolvad a francia Nexter Systems hadiipari óriással. A két, nagy tapasztalatokkal rendelkező cég pedig nagy esélyekkel indul a Leopard 3-as fejlesztési és gyártási tenderén, főleg úgy, hogy komoly vetélytársa Európán belül nem akad.
Lengyelország pedig egy 6×6-os kerékképletű, gumikerekes, úszóképes páncélozott csapatszállító jármű fejlesztésén dolgozhat együtt majd Németországgal. A lengyel
Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) és az OBRUM a német Rheinmetall-Man Military Vehicles vállalattal írt alá szerződést az új, közös program elindításáról. A szerződés a tervezési, fejlesztési munkálatok mellett a prototípusok megépítéséről is szól.
A leendő jármű tömege kisebb lesz 20 tonnánál, és legalább 3500 kilogrammnyi hasznos terhelést kell tudnia magával cipelnie.
A jármű tervezésénél felhasználják a 2001 óta az aszimmetrikus hadviselés területén összegyűlt lengyel és német tapasztalatokat, így a bent ülők védelmének maximalizálása lesz a tervezők legfontosabb feladata. A lengyelek szeme előtt a mára már teljesen elavult szovjet BRDM-2 váltótípusa lebeg, mely a hazai LOTR-program (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznania – Könnyű, felderítésre is alkalmas páncélozott szállítójármű) célja is. Lengyel részről a Rosomak, míg német oldalról a Boxer tapasztalataira támaszkodhatnak majd a mérnökök.
A leendő gumikerekes csapatszállítót és felderítő járművet Lengyelországon belül gyártják majd. A tervek szerint a jármű bázisán számos feladatra alkalmas (parancsnoki, műszaki, sebesültmentő, aknavető-hordozó, páncéltörő stb.) változatot is kialakítanak. A jármű exportjogával mind a PGZ, mind a Rheinmetall rendelkezik majd.