Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Télapó bemérve!

Szöveg: Trautmann Balázs |  2018. december 24. 11:25

Az amerikai légierő minden évben az egyik legfontosabb és egyben legérdekesebb PR-eseményét bonyolítja le december 24-én. Hiszen ki más lenne képes követni a híres Télapót, ha nem az amerikai légvédelem?

1596042908

A történet gyökerei egészen 1948-ig nyúlnak vissza: ekkor az Associated Press, a híres AP hozta le azt a „hírt", hogy a légierő közleménye szerint a messzi Északon dolgozó légtérfigyelő radarok egy azonosítatlan, nyolc szarvas-meghajtású szánt fedeztek fel és azonosítottak. A jármú 180 fokos irányban, 4300 méter magasságban haladt. Az egyszeri tréfát aztán csak 1955-ben követte a hagyományteremtő tévedés – feltéve, ha elfogadjuk a többé-kevésbé egybehangzó történeteket.

Nos, a legkedveltebb teória szerint a Télapó-követés alapja egy sajtóhiba. A népszerű Sears áruházlánc adott fel egy hirdetést az egyik Colorado Hills-ben megjelent újságban. Arra biztatták a gyerekeket, hogy hívjanak fel egy telefonszámot, ha tudni akarják, merre jár aznap este a Télapó az ajándékokkal púposra rakott szánnal. Az első variáció szerint a hirdetésben megjelent ME 2-6681 telefonszám a Sears kijelölt munkatársa helyett a colorádói légvédelmi központban (CONAD) csengett ki, s a szolgálatot teljesítő váltásparancsnok, Harry Shoup ezredes aznap este gyerekek tucatjainak mondta el, hogy merre is jár az öreg fehérszakállú.

Egy másik változat szerint viszont a derék ezredest csupán egyetlen kíváncsi gyermek zargatta aznap éjjel, ő is csak mellétárcsázott és így „találta meg’ a szigorúan titkos telefonszámot.

Akármi is történt, Harry Shoup ezredes – a legenda szerint egy, a radarképernyő mellé helyezett Télapónak is köszönhetően – felismerte, hogy mekkora reklámértéket jelentene egy, a gyerekeket és így a közvéleményt is lázba hozó, Télapó-követő PR-akció. így azonnal megkérte a CONAD sajtósát, gyorsan adjon ki egy közleményt, hogy a légierő, a haditengerészet, a hadsereg és a tengerészgyalogság követi az ajándékokat hozó mesefigura útját és megvédi mindazoktól, akik nem hisznek a karácsonyban.

1596042909

Innen már nem volt megállás. 1958-ban már a NORAD, az észak-amerikai kontinens egészét védő és felügyelő légvédelmi parancsnokság „vette át az ügyet" – hiszen a Télapó mégiscsak az egész Államokban dolgozik, nem csak Coloradóban… Egyre ötletesebb és kidolgozottabb módszerekkel igyekeztek egyrészt a gyerekek figyelmét megragadni, másrészt áttételesen a légierő és a hidegháborúban az Egyesült Államokat védő fegyveres erők hírnevét, elismertségét növelni.

Ma már a megadott telefonszámokat felhívva minden évben önkéntesek tájékoztatják a gyerekeket a fehérszakállú aktuális helyzetéről. A projekt persze már saját weblappal, okostelefonokra letölthető applikációkkal, Instagram-, Facebook-, YouTube- , Twitter- és newsline360-fiókokkal, megvásárolható ajándéktárgyakkal és könyvekkel, válogatott zenékkel és saját játékgyűjteménnyel várja az online Télapó-vadászokat.