Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Végrehajtotta első repülését az előrenyilazott szárnyú SzR-10 repülőgép

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2016. január 8. 18:45

2015. december 25-én, a Kalugai területen található Oreskovo repülőtéren (Vorotinszk) a nyilvánosság kizárása mellett végrehajtotta első repülését az SzR-10 előrenyilazott szárnyú, könnyű, sugárhajtóműves, kétüléses kiképző-oktató és műrepülő repülőgép első kísérleti prototípusa.

http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/vegrehajtotta-elso-repuleset-az-elorenyilazott-szarnyu-szr-10-repulogep
1596006910

A repülőgépet, amelynek prototípusa egy láthatóan nem új AI-25TL típusú hajtóművel emelkedett a levegőbe, a moszkvai székhelyű „Modern repülési technológiák" (SzAT) tervezőiroda fejleszti, 2007 óta. A gép makettjét a 2009-es MAKSz-on mutatták be a nagyközönségnek. A repülőgép kompozit anyagokból és 10 fokban előrenyilazott szárnnyal készül.

Az SzR-10,a Jak-152-es mellett, részt vett az orosz védelmi minisztérium 2014 tavaszán kiírt pályázatán. Végül, a repülő alapkiképzésre leginkább megfelelő repülőgépnek a Jak-152-est választották. A későbbiekben azonban az SzR-10 a fejlesztéshez folyamatos támogatást kapott a védelmi minisztériumtól immár, mint „köztes" típus. Napjainkban az SzR-10-est, mint második repülőgép, ajánlják az előkészítő repülőkiképzést követően.

A tervezőiroda tájékoztatása alapján a repülőgép képes végrehajtani a műrepülés minden elemét +10 és -8 G túlterhelési értékek között. Mindemellett a repülőgép aerodinamikai kialakítása olyan manőverező képességet biztosít számára, mint amilyennel a 4 illetve a 4+ generációs vadászrepülőgépek rendelkeznek. A tandem elrendezésű kabinokat „dupla 0-ás" katapultülésekkel szerelik fel, amelyek biztosítják a repülőszemélyzet biztonságát minden magasságon és a repülés minden sebességi tartományában. A felhasznált, korszerű kompozit anyagoknak köszönhetően sikerült jelentősen csökkenteni a repülőgép tömegét és növelni élettartamát.