Drágább, mint az életed: McClane tényleg öregszik
Szöveg: Draveczki-Ury Ádám | 2013. február 14. 16:17A Die Hard ötödik része egyértelműen a sorozat leggyengébb darabja, de nehéz haragudni rá, mivel szinte végig Budapesten vették fel, tele van magyar színészekkel – a Magyar Honvédség helikoptere is felbukkan benne –, John McClane pedig továbbra is John McClane. Kritika.
Nehéz mit mondani egy olyan sorozat új darabjáról, ami egy hosszabb pauzát leszámítva 1988 óta fut, és szervesen beépült a modern mainstream kultúrába. Az ilyen esetekben törvényszerű, hogy akármilyen is a végeredmény, az előző részek táborának jelentős része fújolással fogadja, mondván, mennyivel jobb volt a régi (mert ugye a régi mindig jobb volt, még ha igaz sem volt, akkor is). Pláne nehéz semleges szemmel nézni a Drágább, mint az életed képsorait, miközben a film 97 percének uszkve kétharmada a – szokás szerint – Moszkvát alakító Budapesten játszódik: ilyenkor az ember óhatatlanul nemcsak a vásznon pergő eseményekre figyel, hanem azt is egyből beazonosítja, melyik felüljárón hajt át mindennap, melyik bevásárlóközpont parkológarázsában zajlik éppen az adott üldözés, és persze a város látképe is elég nehezen keverhető össze Moszkváéval. Nem is beszélve arról a Mi−24-es helikopterről, amelyet a Magyar Honvédség bocsátott a készítők rendelkezésére a forgatáshoz, és amely a mozi egyik leglátványosabb akciójelenetében kap kiemelt szerepet – bár John McClane-en és hozzá hasonlóan elnyűhetetlen fián természetesen még e derék jószág fegyverzete sem fog.
A néző a fentiek fényében igyekszik nem belesétálni abba a csapdába, hogy minduntalan az előző darabokhoz méri a friss produktumot: a ‘88-as, a ‘90-es és a ‘95-ös filmekről mindenkinek gyerekkori-fiatalkori meghatározó élmények, bulik, randik stb. jutnak eszébe, így az összehasonlítást nyilván semmi sem állja velük ennyi év távlatából. Még a 2007-es negyedik rész sem, pedig ha a nézők képesek lennének elvonatkoztatni saját emlékeiktől, könnyen megállapíthatnák: a hat évvel ezelőtti reboot bizony nagyon is hozott mindent, amit elvárhatunk egy Die Hard-epizódtól, és a – ma már többek között Bruce Willis által sem kedvelt – második résznél például sok szempontból erősebbre sikeredett.
Az ötödik rész amúgy in medias res csap bele a lecsó kellős közepébe: felvezetés gyakorlatilag nincs, Bruce Willis nagyjából öt perc után máris ott ül egy moszkvai gépen, hogy kiszabadítsa fiát, Jacket (Jai Courtney), akivel – ez nála már csak így megy – természetesen pocsék a viszonya, és még azt sem tudja pontosan, mivel foglalkozik. Az már csak egy kisebb ország elpusztítására elegendő robbanóanyag eldurrantása, illetve egy látványos fogolyszabadítási akció után derül ki, hogy a kölyök nem drogdíler, hanem a CIA-nek dolgozik, és éppen egy Hodorkovszkij-módra leültetett milliárdost (Sebastian Koch) akar kimenekíteni a cég segítségével Oroszországból, megakadályozva ezzel a gátlástalanul hatalomra törő elnökjelölt (Szergej Kolesnyikov) machinációit. A történetről ennél sokkal többet még csak címszavakban sem érdemes elmondani, a lényeg annyi, hogy a non-stop moszkvai (budapesti) hajsza után apa és fia végül a sugárfertőzött Pripjatyban köt ki, ahol gyorsan kiderül, hogy senki és semmi nem az, aminek látszik.
Miután mindezt ilyen szépen előrebocsátottuk, szögezzük le: az ötös Die Hard minden szempontból a sorozat leggyengébb darabja. Ez nem feltétlenül baj, mert a maga nemében így is szórakoztató – de csak ha annak tekintjük, ami. Nem álltak ehhez nagyon másként a készítők sem, ugyanis lehetetlen nem észrevenni, hányszor kacsint ki a többször is hangsúlyozottan öreg, megfáradt McClane a vászonról a nézőre: mintha csak a kiégett New York-i zsaru is tudatában lenne önnön képregényfigura voltának. Vagyis ha nem is az Expendables szintjén, de mindenképpen önironikus a műsor. Ami jó, ellenkező esetben ugyanis bosszantó lenne a forgatókönyvben tátongó számtalan lyuk, a néző szívná a fogát idősb és ifjabb McClane bántóan banális oda-visszadumálgatásain. Meg úgy általában véve az összes dialóguson, amiket a készítők alighanem hét-nyolc éves általános iskolásokkal írathattak meg költséghatékonysági szempontokból, és csak azért szerepeltették helyettük Skip Woods nevét a stáblistán, mert ez mégiscsak egy A-ligás hollywoodi produkció.
Maguk a karakterek az egyetlen McClane kivételével súlytalanok, de még a főhősről sem tudunk meg semmi újat. Az első három filmben eregetett legendásan szellemes beköpések is megritkultak, és kimerülnek egy-egy dörnergyörgyösen ízes káromkodásban – persze ez is hozzátartozik a sorozathoz, de néhol azért adagolhattak volna mellé némi igazi humort is. Mindenképpen sokat dobott volna a filmen egy nagypályás rossz fiú csatasorba állítása, így ugyanis egyszerűen nincs ellenpontja Willisnek. Nem is kell ezen a téren feltétlenül Alan Rickmanben vagy Jeremy Ironsban gondolkodni, a negyedik részben domborított Timothy Olyphant kalibere is bőven megfelelt volna. Az említett A-liga leginkább természetesen az akciójelenetek félelmetes gördülékenységében érhető tetten, ezen a téren ugyanis ez a film is ugyanolyan tökéletes és lebilincselő, mint a többi, legyen szó a már említett Mi−24-es brutális pusztításáról, a Ganxsta Zolee által vezetett MRAP végjátékáról, Árpa Attila kíméletlen lemészárlásáról vagy a pripjatyi fináléról. Bár utóbbi talán kicsit ugyanúgy sok a jóból, mint amikor a negyedik részben McClane egy rendőrautóval szedte le az őt üldöző helikoptert egy alagútnál… Bár itt is csak az a kérdés, minek tekintjük ezt az alkotást: dokumentumfilmnek vagy annak, ami, vagyis mesének.
A Drágább, mint az életed borítékolhatóan a következő napok-hetek egyik kiemelt vitatémája lesz, sokan szeretik majd, de vélhetően még többen húzzák majd le a sárga földig – és valahol mindkét hozzáállás jogos. Ha nem lett volna az előző négy film, semmi okunk nem lenne a lelkesedésre, John McClane azonban mégis John McClane, így nehéz rá haragudni. Amikor pedig Willis kiüti Kamarás Ivánt a budapesti dugó kellős közepén, az embernek még akkor is dagad a keble a büszkeségtől, ha utóbbi történetesen éppen oroszul kiabál a viharvert zsaruval.
Drágább, mint az életed (A Good Day To Die Hard, 2013)
Rendezte: John Moore
Főszereplők: Bruce Willis (John McClane), Jai Courtney (Jack McClane), Sebastian Koch (Jurij Komarov), Julija Snigir (Irina Komarov), Mary Elizabeth Winstead (Lucy McClane), Radivoje Bukvic (Alik)
Forgatókönyv: Skip Woods
Zene: Marco Beltrami
Gyártási költség: 110 millió dollár
Magyarországi mozipremier: 2013. február 14.
Forgalmazza: Intercom