Szerdai mozi: A United 93-as
Szöveg: Révész Béla | 2016. szeptember 7. 17:01Öt esztendőt kellett várni 9/11 után, hogy Hollywood is színre lépjen a kollektív trauma feldolgozásában. Paul Greengrass filmjének egy egyszerű trükkel sikerült túllépnie az agyonheroizált kliséken, s lett fájdalmában is óriási élmény.
A célt sikerült elérni, s az aprólékos tervezést Greengrass kiegészítette két egyszerű, de rendkívül hatásos eszközzel. Az egyik a szellős forgatókönyv volt. A rendező nemhogy ellenezte, hanem egyenesen megkövetelte az improvizációt a dialógusokban. A film első felében folyamatosan mondatfoszlányokat hallunk, lényegtelen szavakat telefonokban, mellékes, hétköznapi megjegyzéseket, amiket egy héroszmozi írójának esze ágában sem lenne beletenni egy forgatókönyvbe. Hogy a hatás teljes legyen, Greengrass teljesen száműzte a rögzített kamerát. A legdokumentaristább eszközökkel, csak kézi kamerát használva dolgozott, a szaggatott, ugráló képek pedig tökéletesen visszaadják egyrészt a hétköznapi hangulatot, másrészt a folyamatos feszültséget, amikor már nagyon rosszra fordultak a dolgok. Nem véletlen, hogy három vágó dolgozott az alkotáson.
A film irányítótornyokban, katonai bázisok parancsnoki termeiben – és természetesen a United 93-as fedélzetén játszódik. Ha van kulcsszó a mozihoz, az a zavarodottság. Greengrass tételesen és távolságtartóan mutatja be, mekkora bizonytalanság lett úrrá minden felelős személyen a végzetes napon, s azt is, hogyan próbáltak úrrá lenni saját tehetetlenségükön. A légteret ellenőrzésük alatt tartók rájönnek, hogy valójában semmit nem tartanak ellenőrzésük alatt. Egy idő után már azt sem tudják, hány gépet téríthettek el, és mennyivel nincsenek problémák. A katonai vezetők idejük nagy részét arra áldozzák, hogy engedélyeket és tűzparancsot próbálnak szerezni az elnöktől, aki elérhetetlen. A legnagyobb káosz közepette egyedül a repülőgép utasai képesek rettegésük közepette is levonni a logikus következtetést: ha nem cselekednek azonnal, biztosan meghalnak. Greengrass mindezt megfejeli a gépeltérítők saját félelmének és felkészületlenségének bemutatásával. Remekül ábrázolja a szituációt, amikor az utasok lassan ráébrednek: ők sokkal többen vannak, ráadásul nincs veszítenivalójuk.
Hogy mitől zseniális alkotás A United 93-as? Elsősorban a már említett kamera- és forgatókönyves megoldásoktól. Másodsorban a mesteri feszültségteremtés miatt. A rendező visszafogottan ábrázol. Nem dől a vér az arcunkba, nem mutatja huszonnyolcszor meg a WTC-be csapódó repülőket, nem enged a nyers brutalitás csábításának. Közeli arcokat mutat, szemeket, tétovaságot és bizonytalanságot, s mindezek olyan atmoszférát és feszültséget teremtenek, amelyek más eszközökkel nem sikerültek volna. Hogy munkáját mennyire átgondoltan végezte, arra legjobb bizonyíték, hogy drukkolunk az utasoknak. Pontosan tudjuk ugyan, mi a történet vége, mégis felmerül bennünk a halvány remény, hátha nem történik meg.
A United 93-as éppen az említett távolságtartástól, visszafogottságtól lett örökre emlékezetes film. Az emberben emberit ábrázoló dokumentarista jelleg a tragédiát teljesen más megvilágításba helyezi. Hihető, a helyzetet abszurditásában bemutató környezetbe, ahol a hős nem valamiféle eszme alapján válik hőssé, hanem a racionális gondolkodás és a félelem által.
A United 93-as (United 93) – 2006
Gyártó: Universal Pictures
Rendező: Paul Greengrass
Forgatókönyvíró: Paul Greengrass
Operatőr: Barry Ackroyd
Vágó: Clare Douglas, Christopher Rouse, Richard Pearson
Szereplők: JJ Johnson, Polly Adams, Cheyenne Jackson, Opal Alladin
Filmpremier: 2006. április 28. (USA, Kanada)
Magyarországi bemutató: 2006. augusztus 17.
(További filmkritikáinkat ide kattintva olvashatják el.)