Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt

Szöveg: Takács Vivien |  2014. július 24. 14:11

„Ez a rozsdás drótból és fából készült dolog engem nem érdekel” – mondta Amelia Mary Earhart tíz évesen, amikor először látott repülőgépet. Harmincöt évesen mégis ő volt az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt.

1897. július 24-én, Amerikában született. Miután befejezte középiskolai tanulmányait, 1918-ban a kanadai Vöröskereszt szervezetének tagja lett. Az első világháború alatt katonai kórházban dolgozott, ahol sebesült bakákon segített. Itt került kapcsolatba repülős sérültekkel, akik története felkeltette Amelia érdeklődését a repülés iránt. 1920-ban, utasként, tíz percet a levegőben töltve bontakozott ki a szerelem közte és a repülőgép között.

Miután megszerezte pilótaigazolványát, teherautó sofőrként gyűjtötte össze a pénzt, hogy megvásárolja első saját gépét. Nem sokkal később megvett egy használt Kinner Airster kétüléses, kétfedelű sárga repülőt, amit Kanári névre keresztelt. A Kanárival női magassági rekordot állított fel a 4300 méter elérésével.

1595976020

Komolyabb repülésre hét évet kellett várnia: 1928. június 17-én egy másodpilóta és egy navigátor társaságában, nőként először – egy évvel Charles Lidbergh után – átrepülte az óceánt. Visszaérkezve, New Yorkban azt nyilatkozta, hogy egy „fölös rakománynak" érezte magát az út alatt, és ezzel egy időben elhatározta, hogy egyedül is átszeli az Atlanti-óceánt. George Putnam üzletember, Amelia későbbi szerelme felkarolta és támogatta a hölgyet: a médián kívül a divat világába is „bevezette". A ruhadarabokat, cipőket, gyöngyvarrásos kellékeket Amelia nevével és egy kis légcsavarral díszítve árulták.
Az üzletember és a pilótanő 1931 februárjában kötött házasságot.

Az ifjú feleség 1932. május 20-án elindult kétmotoros Lockheed Vega gépével, hogy egyedül is átrepülje az óceánt. Útja a kanadai Harbour Grace-ből az észak-írországi Londonerry-ig tartott. A közel tizenöt órás repülés alatt magassági és sebességi rekordot állított fel, annak ellenére, hogy útja nem volt zökkenőmentes. Elromlott a magasság- és sebességmérője, a gép szárnyai jegesedni kezdtek, ezért lejjebb kellett ereszkednie. Mikor már teljesen közelről látta az óceán habzó hullámait, a műszerei ugyan megjavultak, de átváltott tartalék üzemanyagtartályra, aminek vezetékéből a nyakába csöpögött a benzin. A szerencse azonban mellé szegődött: megpillantott egy zöld mezőt és leszállt. Ekkor tudta meg egy tehénpásztortól, hogy egy ír legelőn landolt.

Amelia néhány nap múlva V. György angol királyhoz volt hivatalos vacsorára. Visszatérve Washingtonba Hoover elnök aranyéremmel jutalmazta, a képviselőház pedig megszavazta számára a Flying Cross elnevezésű kitüntetést, amelyet a legkiválóbb pilóták kaptak.

1595976020

Augusztus végén keresztülrepült Amerika felett: Kaliforniából indult és New Jersey-be érkezett meg. 1935-ben Hawaiiból repült Kaliforniába, ezzel nőként meghódította a Csendes-óceán feletti repülést is.

Azonban a pilótahölgy még mindig magasabb babérokra akart törni: első nőként körbe szerette volna repülni a Földet. A negyvenhétezer kilométeres távot az Egyenlítő közelében készült megtenni. A szponzorok által vásárolt Lockheed Electra repülőgép üzemanyagtartályát kibővítették, és 1937. május 21-én egy tapasztalt navigátor Fred Nooan kíséretében elindultak a kaliforniai Oaklandból Puerto Ricón át Brazíliába, majd Szenegálba. Az afrikai kontinens átrepülése után Indiában landoltak, ezután az irányt délkelet felé vették, hogy elérjék Indonéziát. Útközben természetesen többször leszálltak. Június 28-án harminckétezer kilométer után az új-guineai Lae repülőtéren értek földet. A java még csak most következett: egyhuzamban lerepülni 3500 kilométert. Amerikához tartozó csendes-óceáni kis sziget, Howland volt a cél.

A hosszú út miatt több üzemanyagra volt szükségük, így le kellett mondaniuk pár csomagról, többi között az ejtőernyőről is. Amelia a talizmán ezüst karkötőjét is hátrahagyta, hogy könnyítsen a repülőgépen. 1937. július 2-án emelkedtek utoljára a magasba… A rádiójelentések szerint a pilótanő arról panaszkodott, hogy kevés üzemanyaguk van. A szigeten hiába várták őket, nem érkeztek meg.
A mentési akciót azonnal megkezdték. Hatvanhat hajó és kilenc repülőgép kutatott a roncsok, olajfoltok után, de hiába: semmit nem találtak. Másfél évvel a baleset után Amelia Earhart férje, George Putnam halottnak nyilvánította feleségét. Eltűnésével kapcsolatban azonban több legenda is keletkezett. Voltak akik azt mondták, hogy a pilótahölgy repülőjét a japánok leszállásra kényszerítették és Ameliát kémkedésért kivégezték. Mások szerint Hirohito japán császár titkos szeretője volt. 2012-ben Nikumaroro-szigeten találtak egy darabot az Elektra repülőgép plexiablaküvegéből, amiből arra következtetnek, hogy itt zuhantak le.

1595976021

Július 24-én születésének napján tartják az „Amelia Erhart Day"-t, amelyen megemlékeznek az első nőről, aki átrepülte az Atlanti-óceánt, és aki úttörő eredményeket ért el a légiközlekedésben is. Életéről és sikereiről – Hilary Swank és Richard Gere főszereplésével – egy film is készült, Amélia – Kalandok szárnyán címmel.