Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Harminc éve tört ki a Falkland-háború

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2012. április 2. 8:24

Kilencszáznál több halott, tizenegy heti háború és vagy 30 milliárd dollárnyi költség és kár – ez volt az ára annak a harminc évvel ezelőtt kezdődött katonai kalandnak, amelynek tétje néhány kopár, szeles dél-atlanti sziget hovatartozása volt.

Az Angliában Falkland-, Argentínában Malvinas-szigeteknek hívott, a brit partoktól 13 ezer, Argentínától 460 kilométerre fekvő szigetcsoporton 1982. április 2-án hajnalban szálltak partra az első argentin egységek, amelyeknek nem sok fáradságába telt a kézifegyverekkel felszerelt brit helyőrség legyűrése. Port Stanleyt, a fővárost egy alig 80 fős tengerészgyalogos egység védte; a szigetek brit kormányzója a vérontás elkerülése végett már reggel negyed 10-kor fegyverletételt rendelt el.

1595933708
Argentína akkor már csaknem másfél évszázada követelte vissza Nagy-Britanniától az 1833-ban elfoglalt és annektált, halban – és mint sokkal később kiderült, olajban is – igen gazdag területet.
Az invázió idején ez még nem volt köztudott, de az azóta elvégzett geológiai vizsgálatok kiderítették, hogy a Falkland-szigetek óceáni talapzata akár 60 milliárd hordó nyersolajkészletet is rejthet; ez vetekszik az északi-tengeri – már kimerülőben lévő – olajkinccsel.

Leopoldo Galtieri tábornok rezsimje az erősödő hazai elégedetlenség láttán két legyet akart ütni egyetlen katonai csapással: népszerűségnövelő háborús győzelemre vágyott, és egyben az egyik legrégebbi argentin területi követelésnek is érvényt próbált szerezni a szigetek meghódításával.

Galtieri azonban súlyosan elszámította magát. Margaret Thatchert, az akkori konzervatív brit kormányfőt nem hiába nevezték úgy, hogy ő az egyetlen férfi saját kormányában: a Galtieri-junta által várt egyezkedés és alku helyett már harmadnap útnak indult a II. világháború óta addig mozgósított legnagyobb, több mint száz hajó – köztük két repülőgép-hordozó – alkotta, 20 ezer fős brit haditengerészeti expedíciós egység a dél-angliai Portsmouth kikötőjéből.

1595933708
Az út három hétig tartott, ezalatt Alexander Haig akkor amerikai külügyminiszter ingadiplomáciával próbált meg kompromisszumot elérni Buenos Aires és London között. Mivel azonban az argentin vezetés garanciákat követelt arra, hogy bármiféle rendezési formulának tartalmaznia kell a szigetcsoport feletti argentin szuverenitást, amiről London hallani sem akart, Haig próbálkozásai rövid idő alatt kudarcba is fulladtak.
A szigetekért a két ország 74 napos háborút vívott, igen véres mérleggel: a brit hadsereg 255, az argentin 649 embert vesztett, és meghalt három szigetlakó is.

A balul elsült katonai kalandba a Galtieri-rezsim belebukott, a brit győzelem ugyanakkor az igen fájdalmas gazdasági reformok és az azokat kísérő recesszió miatt rendkívül népszerűtlenné lett Thatcher politikai szerencséjét visszahozta: a Konzervatív Párt a következő évben kényelmes többséggel megnyerte a már elveszettnek látszó választásokat, és Margaret Thatcher még hét évig a Downing Street 10. lakója maradt.
Azóta is rendre felmerül azonban, hogy a brit hírszerzés miért nem vette észre időben a készülő argentin inváziót. Ezt a kudarcot több elemző az Izraelt szinte teljesen készületlenül érő 1973-as arab támadáshoz hasonlította.

Lord Carrington, aki a falklandi háború előtt brit külügyminiszter volt, és – a válságért magára vállalva a felelősséget – lemondott, a The Daily Telegraph című londoni konzervatív napilapnak néhány éve felfedte: annak idején egyértelműen olyan titkosszolgálati jelentéseket kapott, amelyek szerint a Galtieri-rezsim nem készül katonai akcióra.

Az évforduló közeledtével a jelenlegi argentin vezetés ismét egyre harciasabb hangot üt meg a Falkland-szigetek feletti szuverenitás kérdésében, és több gazdasági-kereskedelmi szankciót is bevezetett a brit területtel üzleti kapcsolatban álló cégekkel szemben. Nemrég például azt jelentették be Buenos Airesben, hogy a Falkland-szigeteken kikötő turistahajók nem kereshetnek fel argentin kikötőket.

1595933708

Nem tett jót a kétoldalú viszonynak az sem, hogy Vilmos herceg, II. Erzsébet királynő unokája, a brit királyi légierő helikopterpilótája – aki édesapja, Károly trónörökös után majdan az Egyesült Királyság uralkodója lesz – épp most teljesített hathetes szolgálatot a Falkland-szigeteken, amit Argentína nyílt provokációnak minősített.

A szigetcsoport sorsa – a brit katonai kiadások folyamatban lévő jelentős lefaragása miatt – az utóbbi időben súlyos belpolitikai vitákra is okot ad Nagy-Britanniában.
Julian Thompson vezérőrnagy, aki a szigetek megszállása után kivezényelt brit expedíciós hadsereg tengerészgyalogos és ejtőernyős dandárjának parancsnoka volt, e hónap elején kijelentette: ha az argentinok ismét támadnak, „semmi más dolguk nincs", mint a brit helyőrséget lekötni addig, amíg megsemmisítik a brit légierő ott állomásozó Typhoon harci repülőgépeit, és „akkor vége is az egésznek".
Thompson szerint a harminc évvel ezelőtti háborúval ellentétben Nagy-Britannia most tengeri úton sem tudna a helyszínre küldeni légi támogató erőt, mivel leszerelte repülőgép-hordozó kapacitását.

A takarékossági intézkedéseknek valóban áldozatául estek a királyi haditengerészet repülőgép-hordozói, több más hadihajóval együtt. Emellett kivonták a szolgálatból a helyből felszállni képes Harrier harci gépeket is, amelyek meghatározó szerepet játszottak az 1982-es falklandi háborúban.
A védelmi kapacitás e szűkítését már korábban is nyíltan bírálta a brit hadvezetés több tagja, és azt is számos szakértő megkérdőjelezte, hogy repülőgép-hordozó kapacitás nélkül a brit fegyveres erők képesek lennének-e ismét visszafoglalni a Falkland-szigeteket argentin invázió esetén.

Fotó: Archív